ZAPROJEKTOWANIE ORAZ WYKONANIE REMONTU I ROZBUDOWY TRASY TRAMWAJOWEJ W-Z W WARSZAWIE. ETAP II: ODCINEK W CIĄGU AL. SOLIDARNOŚCI – OD AL. JANA PAWŁA II DO SKRZYŻOWANIA Z UL. JAGIELLOŃSKĄ W WARSZAWIE ORAZ W CIĄGU UL. MARSZAŁKOWSKIEJ – OD UL. SENATORSKIEJ DO WĘZŁA ROZJAZDOWEGO PL. BANKOWY
Inwestor: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 08.01.2009 - 31.10.2009
Wartość kontraktu: 78 533 717,99 PLN
Inwestycja otrzymała Nagrodę II stopnia (w kategorii obiekty drogowo-kolejowe) w Konkursie "Budowa Roku 2009 "Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była modernizacja jednej z najważniejszych linii tramwajowej w Warszawie przebiegających przez centrum miasta.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Kompleksowa modernizacja torowiska tramwajowego
- Wymiana nawierzchni torowej, rozjazdów i podtorza na jednym z najbardziej obciążonych odcinków tramwajowych w Warszawie.
- Zastosowanie nowoczesnych technologii torowych, w tym prefabrykowanych płyt i systemów tłumiących drgania.
- Modernizacja sieci trakcyjnej i zasilania
- Wymiana sieci trakcyjnej i kabli zasilających.
- Przebudowa podstacji trakcyjnych i systemów sterowania ruchem.
- Poprawa infrastruktury przystankowej
- Budowa nowych, podwyższonych platform przystankowych z wiatami i systemem informacji pasażerskiej.
- Dostosowanie przystanków do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości i niezawodności
- Umożliwienie prowadzenia większej liczby kursów tramwajowych w godzinach szczytu.
- Redukcja liczby awarii i ograniczeń prędkości dzięki nowej infrastrukturze.
- Integracja z układem komunikacyjnym miasta
- Usprawnienie połączeń między dzielnicami lewobrzeżnej i prawobrzeżnej Warszawy.
- Poprawa funkcjonowania węzłów przesiadkowych, m.in. pl. Bankowy i al. Solidarności.
- Przygotowanie pod nowoczesny tabor
- Dostosowanie torowiska i przystanków do obsługi niskopodłogowych tramwajów.
- Zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróży.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań
- Zastosowanie technologii ograniczających emisję hałasu i wibracji w gęsto zabudowanym centrum miasta.
- Poprawa warunków życia mieszkańców wzdłuż trasy.
- Zrównoważony rozwój transportu publicznego
- Projekt współfinansowany z funduszy unijnych w ramach ZPORR 2004–2006.
- Wzmocnienie roli transportu zbiorowego jako alternatywy dla ruchu samochodowego.
- Poprawa estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej
- Rewitalizacja kluczowych ulic w centrum Warszawy.
- Uporządkowanie przestrzeni przystankowej i drogowej.