Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu: „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze”
ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH W RAMACH PROJEKTU: „PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH NR 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 NA ODCINKU CHYBIE – ŻORY – RYBNIK – NĘDZA/ TURZE” W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO (POIIŚ) 5.2-5.
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. (Partner)
Termin realizacji: 20.01.2017 - 20.10.2019
Wartość kontraktu: 459 700 000,00 PLN
Cele projektu:
1. Przywrócenie parametrów konstrukcyjnych na liniach kolejowych, co wpłynie na:
polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników,
poprawę bezpieczeństwa, racjonalizację kosztów eksploatacyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej ponoszonych przez Zakłady Linii Kolejowych,
poprawę przepustowości linii kolejowych,
zwiększenie dostępności przewoźników i pasażerów do infrastruktury kolejowej.
likwidacja ograniczeń prędkości związanych ze złym stanem technicznym torów, w tym położonych na terenach szkód górniczych,
2. przywrócenie lub zwiększenie ruchu towarowego i pasażerskiego na wszystkich odcinkach podlegających rewitalizacji,
3. skrócenie czasu jazdy ze względu na likwidację ograniczeń prędkości wynikających ze stanu technicznego nawierzchni i podtorza,
4. zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,
5. zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.
Wymiana torów, podtorza, odwodnienia oraz urządzeń ochrony środowiska na długości ok. 60 km.
Modernizacja sieci trakcyjnej i rozjazdów
Wymiana 129 rozjazdów z elektrycznym ogrzewaniem oraz 60 km sieci trakcyjnej.
Przebudowa peronów i obiektów inżynieryjnych
Modernizacja 18 peronów, 30 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty) oraz przejazdów kolejowych.
Instalacja nowoczesnych systemów SRK
Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym, centralizacja rozjazdów, zdalne sterowanie z Żor.
- Cele logistyczne i przemysłowe
Poprawa przepustowości i efektywności przewozów
Usprawnienie transportu towarowego z Rybnickiego Okręgu Węglowego oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich (np. Żory–Rybnik z 22 do 10–15 minut).
Zwiększenie interoperacyjności kolei
Umożliwienie niedyskryminującego dostępu do infrastruktury operatorom z innych krajów.
Ujednolicenie systemu obsługi pasażerskiej
Montaż wyświetlaczy, zegarów, nagłośnienia i monitoringu na stacjach i przystankach
- Cele środowiskowe i strategiczne
Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko
Poprawa stanu technicznego torów na terenach szkód górniczych, zastosowanie ekranów akustycznych.
Zwiększenie dostępności transportu kolejowego
Dostosowanie peronów do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością (pochylnie, windy, antypoślizgowe nawierzchnie).
Wzmocnienie roli kolei w systemie transportowym
Projekt wpisuje się w Krajowy Program Kolejowy i Strategię Rozwoju Transportu do 2030 roku.
Przywrócenie ciągu tranzytowego CE30
Usprawnienie przewozów na południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego.
- Cele społeczne projektu
Poprawa dostępności transportu dla mieszkańców regionu
Dzięki modernizacji 18 peronów na 10 stacjach i przystankach (m.in. Żory, Rybnik, Sumina, Nędza), mieszkańcy zyskali wygodniejszy dostęp do kolei, co ułatwia codzienne dojazdy do pracy, szkół i instytucji publicznych.
Dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością
Perony zostały podwyższone do 76 cm, wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię, pochylnie i windy, co umożliwia bezpieczne korzystanie z kolei osobom starszym, z niepełnosprawnościami i rodzinom z dziećmi.
Poprawa bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców
Zmodernizowano 20 przejazdów kolejowo-drogowych, z czego 4 wyposażono w dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Monitoring na skrzyżowaniach torów z drogami zwiększył nadzór i szybkość reakcji w sytuacjach awaryjnych.
Skrócenie czasu podróży i zwiększenie komfortu
Czas przejazdu na trasie Żory–Rybnik skrócił się z 22 do ok. 10 minut, co czyni kolej bardziej konkurencyjną względem transportu drogowego.
Zwiększenie integracji regionalnej
Projekt połączył 10 gmin w południowo-wschodniej części województwa śląskiego, wspierając rozwój lokalnych społeczności i dostęp do usług publicznych.
Wzrost atrakcyjności regionu dla inwestorów i mieszkańców
Lepsza infrastruktura kolejowa sprzyja rozwojowi gospodarczemu, zwiększa wartość nieruchomości i poprawia jakość życia.
Przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu
Projekt wpisuje się w działania rządowe i unijne mające na celu walkę z wykluczeniem transportowym, szczególnie w regionach poprzemysłowych.