Realizacje

Infrastuktura kolejowa

Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu: „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze”

ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH W RAMACH PROJEKTU: „PRACE NA LINIACH KOLEJOWYCH NR 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 NA ODCINKU CHYBIE – ŻORY – RYBNIK – NĘDZA/ TURZE” W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO (POIIŚ) 5.2-5.

Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. (Partner)

Termin realizacji: 20.01.2017 - 20.10.2019

Wartość kontraktu: 459 700 000,00 PLN

Cele projektu:


1. Przywrócenie parametrów konstrukcyjnych na liniach kolejowych, co wpłynie na:

  •      polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników,
  •      poprawę bezpieczeństwa, racjonalizację kosztów eksploatacyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej ponoszonych przez Zakłady Linii Kolejowych,
  •      poprawę przepustowości linii kolejowych,
  •      zwiększenie dostępności  przewoźników i  pasażerów do infrastruktury kolejowej.
  •      likwidacja ograniczeń prędkości związanych ze złym stanem technicznym torów, w tym położonych na terenach szkód górniczych,


2. przywrócenie lub zwiększenie ruchu towarowego i pasażerskiego na wszystkich odcinkach podlegających rewitalizacji,

3. skrócenie czasu jazdy ze względu na likwidację ograniczeń prędkości wynikających ze stanu technicznego nawierzchni i podtorza,

4. zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów,

5. zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

(https://towarynatory.pl/inwestycje/chybie-zory-rybnik-nedza-turze/)
 


- Cele infrastrukturalne i techniczne

  • Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej
    • Wymiana torów, podtorza, odwodnienia oraz urządzeń ochrony środowiska na długości ok. 60 km. 
  • Modernizacja sieci trakcyjnej i rozjazdów
    • Wymiana 129 rozjazdów z elektrycznym ogrzewaniem oraz 60 km sieci trakcyjnej.
  • Przebudowa peronów i obiektów inżynieryjnych
    • Modernizacja 18 peronów, 30 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty) oraz przejazdów kolejowych.
  • Instalacja nowoczesnych systemów SRK
    • Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym, centralizacja rozjazdów, zdalne sterowanie z Żor.


- Cele logistyczne i przemysłowe

  • Poprawa przepustowości i efektywności przewozów
    • Usprawnienie transportu towarowego z Rybnickiego Okręgu Węglowego oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich (np. Żory–Rybnik z 22 do 10–15 minut).
  • Zwiększenie interoperacyjności kolei
    • Umożliwienie niedyskryminującego dostępu do infrastruktury operatorom z innych krajów.
  • Ujednolicenie systemu obsługi pasażerskiej
    • Montaż wyświetlaczy, zegarów, nagłośnienia i monitoringu na stacjach i przystankach
 

- Cele środowiskowe i strategiczne
 

  • Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko
    • Poprawa stanu technicznego torów na terenach szkód górniczych, zastosowanie ekranów akustycznych.
  • Zwiększenie dostępności transportu kolejowego
    • Dostosowanie peronów do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością (pochylnie, windy, antypoślizgowe nawierzchnie). 
  • Wzmocnienie roli kolei w systemie transportowym
    • Projekt wpisuje się w Krajowy Program Kolejowy i Strategię Rozwoju Transportu do 2030 roku.
  • Przywrócenie ciągu tranzytowego CE30
    • Usprawnienie przewozów na południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego.


- Cele społeczne projektu

  • Poprawa dostępności transportu dla mieszkańców regionu
    • Dzięki modernizacji 18 peronów na 10 stacjach i przystankach (m.in. Żory, Rybnik, Sumina, Nędza), mieszkańcy zyskali wygodniejszy dostęp do kolei, co ułatwia codzienne dojazdy do pracy, szkół i instytucji publicznych.
  • Dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością
    • Perony zostały podwyższone do 76 cm, wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię, pochylnie i windy, co umożliwia bezpieczne korzystanie z kolei osobom starszym, z niepełnosprawnościami i rodzinom z dziećmi.
  • Poprawa bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców
    • Zmodernizowano 20 przejazdów kolejowo-drogowych, z czego 4 wyposażono w dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Monitoring na skrzyżowaniach torów z drogami zwiększył nadzór i szybkość reakcji w sytuacjach awaryjnych.
  • Skrócenie czasu podróży i zwiększenie komfortu
    • Czas przejazdu na trasie Żory–Rybnik skrócił się z 22 do ok. 10 minut, co czyni kolej bardziej konkurencyjną względem transportu drogowego.
  • Zwiększenie integracji regionalnej
    • Projekt połączył 10 gmin w południowo-wschodniej części województwa śląskiego, wspierając rozwój lokalnych społeczności i dostęp do usług publicznych.
  • Wzrost atrakcyjności regionu dla inwestorów i mieszkańców
    • Lepsza infrastruktura kolejowa sprzyja rozwojowi gospodarczemu, zwiększa wartość nieruchomości i poprawia jakość życia.
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu
    • Projekt wpisuje się w działania rządowe i unijne mające na celu walkę z wykluczeniem transportowym, szczególnie w regionach poprzemysłowych.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd