ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH W RAMACH PROJEKTU »POLEPSZENIE JAKOŚCI USŁUG PRZEWOZOWYCH POPRZEZ POPRAWĘ STANU TECHNICZNEGO LINII KOLEJOWYCH NR 1, 133, 160, 186 NA ODCINKU ZAWIERCIE - DĄBROWA GÓRNICZA ZĄBKOWICE - JAWORZNO SZCZAKOWA«. UMOWA 90/112/0006/13/Z/I
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 25.03.2013 - 12.07.2015
Wartość kontraktu: 439 291 381,95 PLN
Inwestycja otrzymała Tytuł „Budowa Roku 2015” (Nagroda I stopnia) w kategorii "Obiekty drogowe i kolejowe" w Konkursie Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia było przywrócenie prędkości rozkładowej V=120 km/h dla pociągów pasażerskich i V=100 km/h dla pociągów towarowych na liniach nr 1 i 133 i prędkości konstrukcyjnej V=100 km/h dla linii nr 160 i V=80 km/h dla linii nr 186 oraz utrzymanie obecnych nacisków na oś wynoszących 221 kN dla linii nr 1, 133, 186 i 206 kN dla linii 160. Wyremontowany tor nr 1 i 2 linii 1 oddano do eksploatacji przed dniem 14.12.2014 r., co pozwoliło na ujęcie przebiegów pociągów Pendolino na przedmiotowym odcinku w opracowywanym rozkładzie jazdy na rok 2015.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Wymiana nawierzchni torowej na ponad 90 km linii kolejowych.
- Wzmocnienie podtorza i odtworzenie rowów odwadniających.
- Wymiana 159 rozjazdów, kluczowych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu.
- Remont sieci trakcyjnej, urządzeń SRK oraz systemów elektrycznego ogrzewania rozjazdów.
- Modernizacja peronów i przejazdów kolejowo-drogowych.
- Remont 57 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów.
- Przywrócenie parametrów technicznych:
- Linia nr 1 i 133: 120 km/h (pasażerskie), 100 km/h (towarowe),
- Linia nr 160: 100 km/h (towarowe),
- Linia nr 186: 80 km/h (towarowe).
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Skrócenie czasu przejazdu na trasie Katowice – Jaworzno – Zawiercie.
- Zwiększenie przepustowości linii dla ruchu pasażerskiego i towarowego.
- Umożliwienie wprowadzenia pociągów Pendolino na zmodernizowanym odcinku linii nr 1.
- Poprawa punktualności i niezawodności przewozów kolejowych.
- Zwiększenie bezpieczeństwa eksploatacyjnego dzięki nowym urządzeniom SRK i lepszej widoczności.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań dzięki nowoczesnym technologiom torowym i trakcyjnym.
- Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej poprzez modernizację zasilania.
- Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez cichszy i bardziej ekologiczny transport.
- Wzmocnienie roli kolei w systemie transportu publicznego w regionie śląskim.
- Projekt współfinansowany przez Unię Europejską – 298 mln PLN z Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2007–2013.