ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH POLEGAJĄCYCH NA PRZEBUDOWIE ZAJEZDNI POGODNO W SZCZECINIE W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU PN. „BUDOWA I PRZEBUDOWA TOROWISK W SZCZECINIE
Inwestor: Gmina Miasto Szczecin reprezentowana przez Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 11.10.2013 - 30.09.2015
Wartość kontraktu: 135 300 000,00 PLN
Cele kontraktu:
Celem realizacji była modernizacja zajezdni tramwajowej Pogodno z przystosowaniem do obsługi niskopodłogowych tramwajów. Na terenie obiektu odrestaurowana została z najdrobniejszymi szczegółami hala wybudowana w 1934 roku, a w której do dziś stacjonują w tramwaje.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Kompleksowa przebudowa zajezdni tramwajowej Pogodno, zlokalizowanej przy al. Wojska Polskiego, z uwzględnieniem zabytkowego charakteru obiektu.
- Modernizacja układu torowego – wymiana i rozbudowa torów (łącznie ok. 6 km toru pojedynczego), dodanie nowego toru objazdowego (21. tor).
- Budowa nowej hali odstawczej o wymiarach 62 × 96 m.
- Dostosowanie infrastruktury do obsługi tramwajów niskopodłogowych, w tym:
- stanowiska do mycia wózków tramwajowych,
- demontażu pantografów,
- obsługi z użyciem tokarki podtorowej.
- Instalacja nowoczesnego systemu zarządzania zajezdnią, umożliwiającego automatyczne kierowanie tramwajów do odpowiednich torów i hal.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie efektywności obsługi technicznej taboru – 127 wagonów różnych typów, w tym 28 Swingów.
- Utrzymanie ciągłości funkcjonowania zajezdni podczas prac – przebudowa prowadzona „pod ruchem”.
- Poprawa organizacji pracy zajezdni – lepszy dostęp do torów, zoptymalizowany układ komunikacyjny.
- Wyposażenie zajezdni w specjalistyczny sprzęt:
- tokarka podtorowa,
- żuraw,
- suwnice,
- podnośniki taboru,
- urządzenia do napełniania piasku i mycia tramwajów.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Poprawa efektywności energetycznej dzięki nowym systemom zasilania i automatyzacji.
- Ograniczenie hałasu i emisji poprzez modernizację torowisk i zastosowanie nowoczesnych technologii.
- Zwiększenie trwałości infrastruktury – zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i napraw.
- Realizacja celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – projekt współfinansowany przez UE (59% kosztów kwalifikowanych).
- Wzmocnienie roli transportu publicznego w Szczecinie jako ekologicznej alternatywy dla transportu indywidualnego.