ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE REMONTU I ROZBUDOWY TRASY TRAMWAJOWEJ W-Z W WARSZAWIE, ETAP I – ODCINEK W CIĄGU UL. WOLSKIEJ I AL. SOLIDARNOŚCI OD PĘTLI CM. WOLSKI DO SKRZYŻOWANIA Z UL. JANA PAWŁA II W WARSZAWIE
Inwestor: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 09.05.2008 - 30.10.2009
Wartość kontraktu: 77 957 998,78 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była modernizacja jednej z najważniejszych linii tramwajowej w Warszawie przebiegających przez centrum miasta.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowiska na długości ponad 15 km toru pojedynczego, z zastosowaniem nowoczesnych technologii (m.in. torowiska trawiaste, bezpodsypkowe z matami wibroizolacyjnymi).
- Wymiana i modernizacja systemu zasilania trakcyjnego, w tym podstacji „Grzybowska”, „Goleszowska” i „Jagiellońska”.
- Modernizacja przystanków: podniesienie platform, nowe wiaty, zadaszenia, systemy informacji pasażerskiej, monitoring, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
- Nowoczesne sterowanie ruchem tramwajów: modernizacja 13 sygnalizacji świetlnych, instalacja nowych, priorytetyzacja tramwajów w ruchu miejskim.
- Wprowadzenie nowoczesnego taboru niskopodłogowego, poprawiającego komfort i dostępność.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Skrócenie czasu przejazdu:
- Cm. Wolski → pl. Bankowy: z 20 do 12,5 minut.
- Dw. Wileński → pl. Bankowy: z 17 do 5 minut (w szczycie popołudniowym).
- Zwiększenie przepustowości: wzrost liczby pasażerów o 4000–9200 pasażerów/godz./przekrój.
- Zwiększenie liczby podróży tramwajowych: o 7–8,7 tys. podróży/godz. szczytu do 2035 r.
- Zwiększenie pracy przewozowej: +960 pasażerogodzin i +44 tys. pasażerokilometrów w godzinie szczytu.
- Poprawa niezawodności i punktualności komunikacji tramwajowej.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji zanieczyszczeń poprzez zwiększenie udziału transportu zbiorowego w podróżach miejskich.
- Zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego jako alternatywy dla samochodów osobowych.
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla osób starszych i z niepełnosprawnościami.
- Zgodność z polityką UE i miasta Warszawy w zakresie zrównoważonego transportu.
- Wzrost atrakcyjności korytarza komunikacyjnego dla inwestycji mieszkaniowych i usługowych.