ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE MODERNIZACJI 3 PODSTACJI PROSTOWNIKOWYCH ZASILAJĄCYCH TRAKCJĘ TROLEJBUSOWĄ ORAZ CENTRALNEJ DYSPOZYTORNI MOCY W LUBLINIE
Inwestor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 07.06.2011 - 31.08.2012
Wartość kontraktu: 13 410 690,00 PLN
Cele kontraktu:
Celem projektu było zaprojektowanie i wykonanie robót modernizacyjnych na podstacjach prostownikowych zasilających linie trakcji trolejbusowej w Lublinie oraz utworzenie pierwszej w Lublinie Centralnej Dyspozycji Mocy w budynku podstacji Szczerowskiego mającej na celu podgląd i sprawowanie kontroli nad działaniem systemu zasilania trakcji trolejbusowej w całym mieście.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja trzech podstacji prostownikowych
- Wymiana wyeksploatowanych urządzeń na nowe w podstacjach: „Garbarska”, „Helenów” (al. Kraśnicka) i „Szczerbowskiego”.
- Gruntowna renowacja budynków podstacji i dostosowanie ich do nowoczesnych standardów technicznych.
- Budowa Centralnej Dyspozytorni Mocy
- Utworzenie Centrum Sterowania Podstacjami w budynku przy ul. Szczerbowskiego.
- Zdalne sterowanie urządzeniami zasilającymi trakcję trolejbusową w całym mieście.
- Zwiększenie niezawodności systemu zasilania
- Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań elektroenergetycznych zapewniających stabilność napięcia.
- Integracja z systemem monitoringu i zarządzania energią.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa efektywności komunikacji trolejbusowej
- Zmniejszenie ryzyka awarii i przerw w dostawie energii.
- Umożliwienie płynnej obsługi rosnącego taboru trolejbusowego (65 pojazdów, w tym 30 niskopodłogowych).
- Wsparcie dla rozwoju sieci trolejbusowej
- Przygotowanie infrastruktury pod dalszą rozbudowę trakcji i zakup nowych pojazdów.
- Ułatwienie zarządzania ruchem i dystrybucją mocy w systemie miejskim.
- Integracja z systemem transportu publicznego
- Współpraca z systemem informacji pasażerskiej i elektronicznego biletu.
- Zwiększenie punktualności i niezawodności przewozów.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Promowanie ekologicznego transportu
- Wspieranie trolejbusów jako bezemisyjnego środka transportu miejskiego.
- Zmniejszenie hałasu i emisji zanieczyszczeń w centrum Lublina.
- Zrównoważony rozwój infrastruktury miejskiej
- Projekt współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007–2013.
- Całkowita wartość projektu: ponad 60 mln zł, z czego 26 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
- Poprawa jakości życia mieszkańców
- Zwiększenie komfortu podróży dzięki stabilnemu zasilaniu i nowoczesnemu taborowi.
- Usprawnienie pracy operatorów i służb technicznych dzięki centralizacji nadzoru.