WZMOCNIENIE PODTORZA NA LINII NR 139 KATOWICE – ZWARDOŃ, W TORZE NR 1 I 2, W KM 10,300 – 25,360 W WYBRANYCH LOKALIZACJACH I NA LINII NR 93 TRZEBINIA - ZEBRZYDOWICE, W KM 62,260 - 68,780 W WYBRANYCH LOKALIZACJACH WRAZ Z ROBOTAMI TOWARZYSZĄCYMI I OBSŁUGĄ POCIĄGU NAPRAWY PODTORZA Z MASZYNĄ WIODĄCĄ TYPU AHM-800R I OCZYSZCZARKI TŁUCZNIA RM80 ORAZ WAGONÓW SAMOWYŁADOWCZYCH TYPU 426 VB W ILOŚCI 20 SZT. STANOWIĄCYCH POTENCJAŁ ZAMAWIAJĄCEGO - ZAKŁADU MASZYN TOROWYCH W KRAKOWIE
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 07.03.2016 - 30.12.2016
Wartość kontraktu: 32 584 302,69 PLN
Cel kontraktu:
• Celem przedsięwzięcia było przywrócenie prędkości rozkładowej nie mniejszej niż V=120 km/h na liniach kolejowych ner 139 -i 137, wraz z poprawą przepustowości i bezpieczeństwa.
1. Cele infrastrukturalne i techniczne
- Wzmocnienie podtorza kolejowego na wybranych odcinkach linii nr 139 i 93 poprzez:
- oczyszczenie tłucznia,
- wymianę warstw ochronnych,
- stabilizację gruntu,
- poprawę odwodnienia torowiska.
- Zastosowanie specjalistycznych maszyn torowych:
- AHM-800R – maszyna do potokowej naprawy podtorza,
- RM80 – oczyszczarka tłucznia,
- 20 wagonów samowyładowczych typu 426 VB.
- Remont peronów i przejazdów kolejowych (m.in. Drogomyśl, Żwaków, Kobiór) oraz obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty).
- Zgodność z instrukcją Id-3 PKP PLK dotyczącą warunków technicznych utrzymania podtorza kolejowego.
2. Cele logistyczne i przemysłowe
- Przywrócenie parametrów eksploatacyjnych linii:
- do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i towarowych.
- Zwiększenie trwałości i niezawodności infrastruktury torowej na odcinkach o dużym obciążeniu przewozowym.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez stabilizację torowiska i eliminację deformacji.
- Usprawnienie prac utrzymaniowych dzięki zastosowaniu zmechanizowanych technologii naprawczych.
3. Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań dzięki poprawie geometrii toru i zastosowaniu nowoczesnych warstw ochronnych.
- Poprawa efektywności energetycznej poprzez stabilizację torowiska i zmniejszenie oporów toczenia.
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego w regionie śląskim i beskidzkim.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego transportu oraz integracja z siecią TEN-T (linia E65).
- Projekt realizowany przez Zakład Maszyn Torowych PKP PLK w Krakowie, jako część Krajowego Programu Kolejowego.