WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH OBJĘTYCH ZADANIEM: „SZYBKA KOLEJ REGIONALNA TYCHY – DĄBROWA GÓRNICZA ETAP I: TYCHY MIASTO – KATOWICE”
Inwestor: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach
Wykonawca: PRK Kraków SA
Termin realizacji: 15.02.2011 - 31.07.2012
Wartość kontraktu: 34 849 616,93 PLN
Inwestycja otrzymała Nagrodę III stopnia w Konkursie "Budowa Roku 2012" Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia było stworzenie nowoczesnej infrastruktury kolejowej na terenie miasta Tychy poprzez budowę trzech i modernizację jednego przystanku kolejowego.
Zakres rzeczowy zadania obejmował
a) budowę przystanku „Tychy Lodowisko” w rejonie ulicy Wyszyńskiego
b) budowę przystanku „Tychy Grota – Roweckiego” przy ulicy Gen. Grota – Roweckiego
c) budowę przystanku „Tychy Aleja Bielska” przy ulicy Bielskiej
d) Adaptację przystanku „Tychy Zachodnie" w rejonie ulicy Harcerskiej
1. Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa trzech nowych przystanków kolejowych:
- Tychy Grota Roweckiego,
- Tychy Bielska,
- Tychy Lodowisko.
- Modernizacja przystanku Tychy Zachodnie: nowe perony, windy, pochylnie, wiaty rowerowe.
- Instalacja nowoczesnych systemów:
- monitoring wizyjny,
- system informacji pasażerskiej online,
- automaty biletowe,
- dźwiękowy system ostrzegawczy (DSO),
- słupki alarmowo-rozmówne (SOS).
- Przebudowa infrastruktury technicznej: torowiska, odwodnienia, sieci trakcyjnej, oświetlenia, SRK (sterowanie ruchem kolejowym), sieci teletechnicznej.
- Dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: windy, pochylni, dojścia piesze.
2. Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego w Tychach i jego integracja z komunikacją miejską.
- Skrócenie czasu podróży między Tychami a Katowicami (średni czas przejazdu: 26–29 minut).
- Zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów – średnio dwa razy na godzinę.
- Wprowadzenie wspólnego biletu (Taryfa Pomarańczowa) umożliwiającego podróż koleją, autobusem i trolejbusem w granicach Tychów.
- Poprawa komfortu podróży dzięki nowoczesnym składom FLIRT (EN75) i nowej infrastrukturze przystankowej.
3. Cele środowiskowe i strategiczne
- Zmniejszenie natężenia ruchu drogowego poprzez zachęcanie do korzystania z kolei.
- Redukcja emisji spalin i hałasu dzięki przeniesieniu części ruchu z dróg na kolej.
- Zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu miejskim poprzez lepszą organizację transportu.
- Realizacja strategii zrównoważonego rozwoju transportu w Tychach i województwie śląskim.
- Wzmocnienie roli transportu szynowego jako podstawowego środka komunikacji w aglomeracji.