WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH MODERNIZACJI LINII KOLEJOWEJ NR 8. ETAP I: ODC. WARSZAWA ZACHODNIA – WARSZAWA OKĘCIE I BUDOWA ŁĄCZNICY WARSZAWA SŁUŻEWIEC – LOTNISKO OKĘCIE. FAZA 3: ROBOTY BUDOWLANE NA ŁĄCZNICY (PROJEKT NR POIIŚ 7.1-18)
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Partner
Termin realizacji: 27.10.2009 - 23.07.2012
Wartość kontraktu: 61 228 938,31 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa dwutorowej łącznicy kolejowej do Lotniska Chopina
- Nowa linia o długości ok. 2 km od przystanku Warszawa Służewiec do stacji Warszawa Lotnisko Chopina.
- Tunel o długości 1183 m, przebiegający na głębokości do 5 m.
- Modernizacja toru nr 1 linii nr 8
- Kompleksowa wymiana nawierzchni kolejowej na odcinku Warszawa Służewiec – Warszawa Okęcie.
- Przystosowanie do obsługi ruchu pasażerskiego z prędkością do 120 km/h.
- Budowa nowej infrastruktury technicznej
- Podstacja trakcyjna i nastawnia „OKL”.
- Wyposażenie stacji Warszawa Lotnisko Chopina w systemy bezpieczeństwa, informacji pasażerskiej i zasilania.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego z lotniskiem
- Integracja transportu kolejowego z Lotniskiem Chopina – największym portem lotniczym w Polsce.
- Obsługa pasażerów krajowych i międzynarodowych bez konieczności przesiadek.
- Zwiększenie przepustowości i niezawodności
- Umożliwienie prowadzenia większej liczby pociągów aglomeracyjnych i regionalnych.
- Zmniejszenie obciążenia drogowego w rejonie lotniska i centrum Warszawy.
- Poprawa dostępności komunikacyjnej południowej Warszawy
- Ułatwienie dojazdu do dzielnic: Włochy, Ursynów i Mokotów.
- Lepsze skomunikowanie z linią średnicową i Dworcem Centralnym. [plk-inwestycje.pl]
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Promowanie transportu zbiorowego
- Zachęcenie podróżnych do korzystania z kolei zamiast samochodów.
- Redukcja emisji CO₂ i hałasu w rejonie lotniska i centrum miasta.
- Zrównoważony rozwój infrastruktury transportowej
- Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności UE w ramach POIiŚ 2007–2013.
- Wpisanie inwestycji w strategię rozwoju zintegrowanego transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej.
- Poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróży
- Nowoczesna stacja podziemna z peronem wyspowym o długości 150 m.
- Systemy monitoringu, oddymiania i ewakuacji w tunelu i na stacji.