REALIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH ORAZ WYKONANIE PROJEKTU WYKONAWCZEGO I REALIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH NA ZABUDOWĘ URZĄDZEŃ STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM, URZĄDZEŃ KOLEJOWYCH SIECI TELEKOMUNIKACYJNYCH, SYSTEMU DYNAMICZNEJ INFORMACJI PODRÓŻNYCH NA ODCINKU BĘDZIN - KATOWICE SZOPIENICE POŁUDNIOWE W RAMACH PROJEKTU „PRACE NA PODSTAWOWYCH CIĄGACH PASAŻERSKICH (E 30 I E 65) NA OBSZARZE ŚLĄSKA, ETAP I: LINIA E 65 NA ODCINKU BĘDZIN - KATOWICE SZOPIENICE PŁD. – KATOWICE – KATOWICE PIOTROWICE”.
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 06.10.2023 - 06.06.2027
Wartość kontraktu: 965 700 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja infrastruktury sterowania ruchem kolejowym (SRK)
- Instalacja nowoczesnych urządzeń SRK na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd.
- Budowa centrum sterowania ruchem w Katowicach.
- Rozbudowa sieci telekomunikacyjnej i systemów informacji pasażerskiej
- Instalacja systemu dynamicznej informacji podróżnych na przystankach i stacjach.
- Integracja z systemami wizualnymi i dźwiękowymi dla osób z ograniczoną mobilnością.
- Budowa i przebudowa torów oraz sieci trakcyjnej
- Budowa 22 km nowych torów, przebudowa 96 km torów, 267 rozjazdów i 133 km sieci trakcyjnej.
- Modernizacja 140 obiektów inżynieryjnych i 21 peronów.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości linii kolejowej E65
- Oddzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego poprzez budowę dodatkowych torów.
- Umożliwienie większej liczby pociągów na trasie Będzin – Katowice – Piotrowice.
- Poprawa dostępności transportowej aglomeracji śląskiej
- Budowa nowych przystanków: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia, Katowice Kokociniec.
- Modernizacja stacji: Katowice Szopienice Płd., Zawodzie, Katowice, Ligota.
- Wsparcie dla przewozów towarowych i pasażerskich
- Zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, towarowych do 120 km/h.
- Usprawnienie logistyki kolejowej w regionie przemysłowym.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży
- Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych.
- Zastosowanie nowoczesnych technologii SRK i informacji pasażerskiej.
- Realizacja celów polityki transportowej UE i Polski
- Projekt współfinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
- Wpisanie się w strategię rozwoju Kolei Dużych Prędkości i Krajowego Programu Kolejowego.
- Zrównoważony rozwój infrastruktury kolejowej
- Redukcja emisji CO₂ dzięki zwiększeniu udziału kolei w transporcie regionalnym.
- Promowanie kolei jako ekologicznej alternatywy dla transportu drogowego.
- Cele społeczne
- Zwiększenie dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością
- Przystanki wyposażone w windy, wiaty, oświetlenie, systemy informacji i stojaki rowerowe.
- Przesunięcie przystanku Katowice Brynów bliżej centrum dla lepszej dostępności.
- Poprawa jakości życia mieszkańców aglomeracji śląskiej
- Ułatwienie codziennych dojazdów do pracy, uczelni i instytucji publicznych.
- Zmniejszenie hałasu i uciążliwości związanych z ruchem drogowym.
- Zaangażowanie lokalnych społeczności
- Informowanie mieszkańców o przebiegu inwestycji i jej korzyściach.
- Uwzględnienie potrzeb lokalnych w projektowaniu przystanków i peronów.