Realizacje

Infrastuktura kolejowa

Wykonanie projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Południowe

REALIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH ORAZ WYKONANIE PROJEKTU WYKONAWCZEGO I REALIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH NA ZABUDOWĘ URZĄDZEŃ STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM, URZĄDZEŃ KOLEJOWYCH SIECI TELEKOMUNIKACYJNYCH, SYSTEMU DYNAMICZNEJ INFORMACJI PODRÓŻNYCH NA ODCINKU BĘDZIN - KATOWICE SZOPIENICE POŁUDNIOWE W RAMACH PROJEKTU „PRACE NA PODSTAWOWYCH CIĄGACH PASAŻERSKICH (E 30 I E 65) NA OBSZARZE ŚLĄSKA, ETAP I: LINIA E 65 NA ODCINKU BĘDZIN - KATOWICE SZOPIENICE PŁD. – KATOWICE – KATOWICE PIOTROWICE”.


Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wykonawca: ZUE S.A.

Termin realizacji: 06.10.2023 - 06.06.2027

Wartość kontraktu: 965 700 000,00 PLN

Cele kontraktu:


- Cele infrastrukturalne i techniczne

  • Modernizacja infrastruktury sterowania ruchem kolejowym (SRK)
    • Instalacja nowoczesnych urządzeń SRK na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd.
    • Budowa centrum sterowania ruchem w Katowicach. 
  • Rozbudowa sieci telekomunikacyjnej i systemów informacji pasażerskiej
    • Instalacja systemu dynamicznej informacji podróżnych na przystankach i stacjach.
    • Integracja z systemami wizualnymi i dźwiękowymi dla osób z ograniczoną mobilnością.
  • Budowa i przebudowa torów oraz sieci trakcyjnej
    • Budowa 22 km nowych torów, przebudowa 96 km torów, 267 rozjazdów i 133 km sieci trakcyjnej.
    • Modernizacja 140 obiektów inżynieryjnych i 21 peronów.


- Cele logistyczne i przemysłowe

  • Zwiększenie przepustowości linii kolejowej E65
    • Oddzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego poprzez budowę dodatkowych torów.
    • Umożliwienie większej liczby pociągów na trasie Będzin – Katowice – Piotrowice.
  • Poprawa dostępności transportowej aglomeracji śląskiej
    • Budowa nowych przystanków: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia, Katowice Kokociniec.
    • Modernizacja stacji: Katowice Szopienice Płd., Zawodzie, Katowice, Ligota.
  • Wsparcie dla przewozów towarowych i pasażerskich
    • Zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, towarowych do 120 km/h.
    • Usprawnienie logistyki kolejowej w regionie przemysłowym.
 

- Cele środowiskowe i strategiczne

  • Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży
    • Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych.
    • Zastosowanie nowoczesnych technologii SRK i informacji pasażerskiej.
  • Realizacja celów polityki transportowej UE i Polski
    • Projekt współfinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). 
    • Wpisanie się w strategię rozwoju Kolei Dużych Prędkości i Krajowego Programu Kolejowego.
  • Zrównoważony rozwój infrastruktury kolejowej
    • Redukcja emisji CO₂ dzięki zwiększeniu udziału kolei w transporcie regionalnym.
    • Promowanie kolei jako ekologicznej alternatywy dla transportu drogowego.


- Cele społeczne

  • Zwiększenie dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością
    • Przystanki wyposażone w windy, wiaty, oświetlenie, systemy informacji i stojaki rowerowe.
    • Przesunięcie przystanku Katowice Brynów bliżej centrum dla lepszej dostępności. 
  • Poprawa jakości życia mieszkańców aglomeracji śląskiej
    • Ułatwienie codziennych dojazdów do pracy, uczelni i instytucji publicznych.
    • Zmniejszenie hałasu i uciążliwości związanych z ruchem drogowym.
  • Zaangażowanie lokalnych społeczności
    • Informowanie mieszkańców o przebiegu inwestycji i jej korzyściach.
    • Uwzględnienie potrzeb lokalnych w projektowaniu przystanków i peronów.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd