Rozbudowa ulicy Igołomskiej, drogi krajowej nr 79 – etap 2 w Krakowie
ROZBUDOWA ULICY IGOŁOMSKIEJ, DROGI KRAJOWEJ NR 79 – ETAP 2, WRAZ Z INFRASTRUKTURĄ W KRAKOWIE
Inwestor: Gmina Miejska Kraków
Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. - Lider
Termin realizacji: 06.04.2017 - 28.12.2022
Wartość kontraktu: 294 213 111,41 PLN
Cel kontraktu:
Przebudowa drogi jednojezdniowej na dwujezdniową, stanowiącą wygodny wjazd do Krakowa od strony wschodniej. Poprawa bezpieczeństwa oraz warunkuch ruchowych na terenach przeznaczonych pod powstanie specjalnych stref ekonomicznych.
Budowa:
- ulic i dróg serwisowych;
- bezkolizyjnych skrzyżowań ulic;
- skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną i monitoring;
- chodników i ścieżek rowerowych;
- wiaduktów;
- przepustów;
- tunelu;
- ekranów akustycznych;
- placu kontroli ITD;
- oświetlenia ulic;
Przebudowa:
- wiaduktów kolejowych,
- torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej tramwajowej, sterowania i ogrzewania zwrotnic,
- pętli tramwajowo - autobusowej
- mediów podziemnych w tym wodociągów, kanalizacji sanitarnych i deszczowych, gazociągów, sieci teletechnicznych, kabli trakcyjnych i energetycznych, sieci technicznych HTS
- Cele infrastrukturalne i techniczne
Rozbudowa drogi jednojezdniowej do dwujezdniowej klasy G, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku na długości ok. 7,4 km.
Budowa i przebudowa obiektów inżynierskich: 22 konstrukcje, w tym tunel drogowy, most, wiadukty, przepusty i konstrukcje oporowe.
Przebudowa torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz budowa pętli tramwajowo-autobusowej.
Modernizacja infrastruktury technicznej: wodociągi, kanalizacja sanitarna i deszczowa, gazociągi, sieci teletechniczne, energetyczne i przemysłowe (m.in. HTS).
Budowa chodników, ścieżek rowerowych, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i monitoringu.
- Cele logistyczne i przemysłowe
Poprawa dostępności komunikacyjnej wschodnich dzielnic Krakowa oraz połączenia z trasą S7 i drogą krajową DK79.
Usprawnienie ruchu tranzytowego i lokalnego – bezkolizyjne skrzyżowania, zjazdy do posesji, drogi serwisowe.
Zwiększenie przepustowości i płynności ruchu dzięki nowej geometrii drogi i rozdzieleniu kierunków jazdy.
Wsparcie dla rozwoju specjalnych stref ekonomicznych poprzez poprawę warunków transportowych.
3. Cele środowiskowe
Zmniejszenie emisji hałasu – zastosowanie ekranów akustycznych w rejonach zabudowy mieszkaniowej.
Poprawa efektywności energetycznej – nowoczesne oświetlenie LED, modernizacja sieci trakcyjnej.
Ograniczenie emisji spalin poprzez promowanie transportu zbiorowego (tramwaj) i rowerowego.
Zarządzanie wodami opadowymi – nowy system odwodnienia i kanalizacji deszczowej.
4. Cele strategiczne
Realizacja celów polityki transportowej Krakowa i województwa małopolskiego – rozwój infrastruktury drogowej i tramwajowej.
Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego – nowa organizacja ruchu, sygnalizacja świetlna, monitoring.
Integracja z krajową siecią transportową – połączenie z trasą S7 i drogą krajową nr 79.
Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów wschodnich Krakowa – lepszy dostęp do terenów przemysłowych i mieszkalnych.
Zwiększenie roli transportu publicznego w strukturze komunikacyjnej miasta.
5. Cele społeczne
Poprawa dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców wschodnich dzielnic Krakowa, w tym osób starszych, z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi – dzięki nowym chodnikom, przystankom i bezpiecznym przejściom.
Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego – nowa sygnalizacja świetlna, monitoring, lepsze oświetlenie uliczne.
Podniesienie komfortu życia mieszkańców – cichszy i bardziej uporządkowany ruch, lepsza estetyka przestrzeni publicznej.
Zachęcanie do korzystania z transportu publicznego i rowerowego – nowa pętla tramwajowo-autobusowa, ścieżki rowerowe, infrastruktura przesiadkowa.
Wzmocnienie integracji społecznej – lepsze połączenia komunikacyjne między dzielnicami, dostęp do usług i miejsc pracy.
Zwiększenie atrakcyjności terenów mieszkaniowych i inwestycyjnych – poprawa dostępności i jakości infrastruktury.
Edukacja ekologiczna i społeczna – projekt jako przykład zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego planowania miejskiego.