WYKONANIE ROBÓT BUDOWLANYCH W ZAKRESIE WYMIANY NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ WRAZ Z ROBOTAMI TOWARZYSZĄCYMI NA LINII KOLEJOWEJ NR 272 KLUCZBORK - POZNAŃ NA STACJI POZNAŃ STAROŁĘKA, SZLAKU POZNAŃ STAROŁĘKA - POZNAŃ GŁÓWNY, STACJI POZNAŃ GŁÓWNY W TORZE NR 1 I 2 OD KM 194,638 DO KM 200,524 W RAMACH ZADANIA PN.: „WYMIANA NAWIERZCHNI WRAZ Z ROBOTAMI TOWARZYSZĄCYMI NA LINII KOLEJOWEJ NR 272 KLUCZBORK - POZNAŃ, ODCINEK KÓRNIK - POZNAŃ GŁÓWNY WRAZ Z PRZEBUDOWĄ MOSTU STALOWEGO NA RZECE WARCIE NA STACJI POZNAŃ STAROŁĘKA W KM 196,254”.
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 18.03.2016 - 31.12.2016
Wartość kontraktu: 32 500 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Wymiana nawierzchni torowej na długości ok. 6 km toru nr 1 i 2 w obrębie stacji Poznań Główny i Poznań Starołęka.
- Wzmocnienie podtorza oraz profilowanie ław torowiska i warstw ochronnych.
- Przebudowa mostu stalowego na rzece Warcie w km 196,254 – poprawa nośności i trwałości obiektu.
- Modernizacja urządzeń SRK (sterowania ruchem kolejowym) oraz sieci trakcyjnej.
- Wymiana rozjazdów i elementów nawierzchni w obrębie stacji i szlaku – poprawa geometrii torów i bezpieczeństwa.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Przywrócenie parametrów konstrukcyjnych linii nr 272:
- prędkość do 120 km/h dla pociągów pasażerskich,
- prędkość do 80 km/h dla pociągów towarowych.
- Zwiększenie przepustowości i efektywności Poznańskiego Węzła Kolejowego.
- Poprawa punktualności i niezawodności przewozów pasażerskich i towarowych.
- Usprawnienie obsługi technicznej i eksploatacyjnej dzięki nowej infrastrukturze.
- Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na przejazdach i obiektach inżynieryjnych.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań dzięki nowoczesnym technologiom torowym i konstrukcji nawierzchni kolejowej.
- Poprawa efektywności energetycznej poprzez modernizację zasilania i systemów sterowania.
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców aglomeracji poznańskiej.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego transportu oraz integracja z siecią TEN-T.
- Projekt współfinansowany ze środków UE – w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.