ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ROBÓT DLA PROJEKTU PN.: ,,STWORZENIE CIĄGU KOMUNIKACYJNEGO ŁOMŻA – BIAŁYSTOK POPRZEZ REWITALIZACJĘ WRAZ Z ELEKTRYFIKACJĄ LINII KOLEJOWEJ NR 49 ŁOMŻA – ŚNIADOWO ORAZ ELEKTRYFIKACJA I ODBUDOWA INFRASTRUKTURY OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ NA LINII KOLEJOWEJ NR 36 NA ODCINKU ŚNIADOWO – ŁAPY" REALIZOWANEGO W RAMACH PROGRAMU UZUPEŁNIANIA LOKALNEJ I REGIONALNEJ INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ – KOLEJ+ DO 2029 ROKU.”
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 22.04.2025 - 22.04.2029
Wartość kontraktu: 771 900 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 (Łomża – Śniadowo)
- Wymiana torów na odcinku 17 km.
- Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Odbudowa stacji w Łomży i przystanku w Kozikach.
- Budowa nowych przystanków: Śniadowo Łącznica i Konarzyce.
- Modernizacja linii kolejowej nr 36 (Śniadowo – Łapy)
- Przebudowa torów na odcinku ok. 60 km.
- Modernizacja przystanków: Kulesze Kościelne, Czachy Kołaki oraz stacji Sokoły.
- Budowa mijanki w Czerwonym Borze dla poprawy punktualności.
- Elektryfikacja wybranych odcinków
- Przygotowanie infrastruktury pod zasilanie trakcyjne.
- Budowa systemów zasilania i podstacji trakcyjnych.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Skrócenie czasu przejazdu
- Docelowy czas podróży z Łomży do Białegostoku: ok. 1 godzina 35 minut.
- Prędkość pociągów: 80–120 km/h.
- Poprawa dostępności komunikacyjnej regionu
- Przywrócenie połączeń pasażerskich po ponad 30 latach.
- Ułatwienie dojazdu do Białegostoku, Warszawy i innych miast.
- Zwiększenie przepustowości i elastyczności ruchu
- Odbudowa łącznicy w Śniadowie umożliwiającej przejazd bez zmiany czoła pociągu.
- Modernizacja układów torowych na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Promowanie ekologicznego transportu zbiorowego
- Zwiększenie udziału kolei w transporcie regionalnym.
- Redukcja emisji CO₂ dzięki elektryfikacji i ograniczeniu transportu drogowego.
- Bezpieczeństwo i komfort podróży
- Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe wyposażone w sygnalizację świetlną.
- Nowoczesne perony z oświetleniem LED, wiatami, ławkami i oznakowaniem.
- Realizacja celów Programu Kolej+
- Eliminacja wykluczenia komunikacyjnego.
- Wzmocnienie spójności transportowej województwa podlaskiego.
- Wsparcie rozwoju lokalnego i regionalnego.
- Cele społeczne
- Poprawa jakości życia mieszkańców
- Ułatwienie codziennych dojazdów do pracy, szkół i placówek zdrowia.
- Zwiększenie mobilności osób starszych i z ograniczoną sprawnością.
- Rozwój społeczno-gospodarczy regionu
- Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Łomży i okolicznych gmin.
- Wsparcie dla lokalnych przedsiębiorstw i usług.
- Zaangażowanie społeczności lokalnej
- Uwzględnienie wniosków samorządów lokalnych w planowaniu inwestycji.
- Informowanie mieszkańców o postępach prac i korzyściach z projektu.