REWITALIZACJA TORU NR 2 LINII KOLEJOWEJ NR 131 NA ODCINKU TARNOWSKIE GÓRY - KALETY, PRZEBUDOWA STACJI BORONÓW ORAZ PRZEBUDOWA 18 ROZJAZDÓW W STACJI TARNOWSKIE GÓRY
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. - Lider
Termin realizacji: 30.07.2015 - 19.09.2016
Wartość kontraktu: 56 506 487,82 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia było przywrócenie prędkości rozkładowej V=120 km/h dla pociągów pasażerskich i V=100 km/h dla pociągów towarowych na linii kolejowej 131 (tzw. Magistrali Węglowej) o znaczeniu państwowym, należącej do sieci międzynarodowych linii transportu kombinowanego AGTC. Ma ona kluczowe znaczenie dla transportu towarów - głównie węgla - łącząc obszar Górnośląskiego i Częstochowskiego Okręgu Przemysłowego oraz Rybnickiego Okręgu Węglowego z portami w Gdańsku i Gdyni.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Rewitalizacja toru nr 2 na odcinku Tarnowskie Góry – Kalety, obejmująca:
- wymianę nawierzchni torowej,
- wzmocnienie podtorza,
- oczyszczenie podsypki,
- regulację sieci trakcyjnej na długości 18 km.
- Przebudowa stacji Boronów:
- podwyższenie peronów,
- dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- nowe wiaty, ławki, oświetlenie, tablice informacyjne.
- Przebudowa 18 rozjazdów w stacji Tarnowskie Góry wraz z elektrycznym ogrzewaniem rozjazdów (EOR), nowymi napędami zwrotnicowymi i sygnalizatorami świetlnymi. [dolkom.pl]
- Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych – nowe nawierzchnie, sygnalizacja i oświetlenie.
- Remont obiektów inżynieryjnych – mosty, przepusty, skarpy, rowy odwadniające.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Przywrócenie prędkości rozkładowej:
- 120 km/h dla pociągów pasażerskich,
- 100 km/h dla pociągów towarowych.
- Zwiększenie przepustowości linii nr 131 – tzw. „Magistrali Węglowej” o znaczeniu państwowym i międzynarodowym (AGTC).
- Poprawa punktualności i niezawodności przewozów pasażerskich i towarowych.
- Usprawnienie obsługi stacyjnej w Boronowie i Tarnowskich Górach.
- Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego dzięki nowoczesnym systemom SRK.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań dzięki nowym technologiom torowym i trakcyjnym.
- Poprawa efektywności energetycznej – modernizacja zasilania i systemów sterowania.
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców regionu.
- Wzmocnienie roli kolei w transporcie towarowym – zwłaszcza węgla z Górnośląskiego i Rybnickiego Okręgu Węglowego do portów w Gdańsku i Gdyni.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego transportu oraz integracja z siecią TEN-T.