REWITALIZACJA LINII KOLEJOWEJ NR 137 NA ODCINKU KATOWICE – CHORZÓW BATORY W RAMACH ZADANIA INWESTYCYJNEGO PN. „REWITALIZACJA LINII KOLEJOWYCH NR 134, 137 I 138 NA ODCINKU GLIWICE ŁABĘDY – KATOWICE – SOSNOWIEC JĘZOR
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 27.03.2015 - 30.11.2015
Wartość kontraktu: 52 274 646,99 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia było przywrócenie prędkości rozkładowej nie mniejszej niż V=100 km/h na linii kolejowej 137, wraz z poprawą przepustowości i bezpieczeństwa.
1. Cele infrastrukturalne i techniczne
- Wymiana torów i rozjazdów na długości ok. 10,5 km, w tym torów głównych zasadniczych i dodatkowych.
- Modernizacja sieci trakcyjnej nad torami nr 1 i 2 oraz nad przejściami rozjazdowymi w stacjach Katowice, Chorzów Batory i przystanku Katowice Załęże.
- Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK), w tym napędów rozjazdów, kontroli niezajętości torów, elektromagnesów torowych SHP, sygnalizatorów i urządzeń rozgłoszeniowych.
- Modernizacja oświetlenia zewnętrznego na przystankach i stacjach oraz w obrębie głowic rozjazdowych.
- Rewitalizacja obiektów inżynieryjnych – konserwacja i naprawa 18 obiektów, w tym wiaduktów i przepustów.
- Przebudowa przystanku osobowego Katowice Załęże – nowe perony, wyposażenie, dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością.
2. Cele logistyczne i przemysłowe
- Skrócenie czasu przejazdu między Katowicami a Gliwicami:
- pociągi pośpieszne: z 32–34 min do ok. 26 min,
- pociągi osobowe: do ok. 30 min.
- Zwiększenie przepustowości linii dzięki poprawie parametrów technicznych i eksploatacyjnych.
- Poprawa punktualności i niezawodności kursowania pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
- Usprawnienie organizacji ruchu kolejowego w katowickim węźle kolejowym.
- Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu dzięki nowym urządzeniom SRK i lepszej widoczności na stacjach.
3. Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań dzięki nowoczesnym technologiom torowym i trakcyjnym.
- Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej poprzez modernizację podstacji i sieci trakcyjnej.
- Poprawa dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców aglomeracji śląskiej.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego transportu i strategii rozwoju kolei w Polsce.
- Projekt współfinansowany ze środków budżetowych i UE, jako część Krajowego Programu Kolejowego.