REMONT MOSTU PRZEZ RZEKĘ WISŁĘ W CIĄGU UL. DIETLA W KRAKOWIE (MOST GRUNWALDZKI).
Inwestor: Zarząd Dróg Miasta Krakowa
Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. (Lider)
Termin realizacji: 10.05.2025 - 10.03.2026
Wartość kontraktu: 15 465 211,56 zł
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Zabezpieczenie konstrukcji mostu do czasu budowy nowej przeprawy (planowanej na 2038 r.)
- Remont konstrukcji nośnej, podpór, łożysk i układu sprężenia.
- Naprawa żelbetowej płyty pomostowej i dylatacji.
- Modernizacja stożków przyczółków, schodów i ścian oporowych.
- Modernizacja torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej
- Wymiana szyn, montaż korytek stalowych, przebudowa sieci trakcyjnej.
- Przystosowanie torowiska do nowoczesnych standardów technicznych.
- Remont infrastruktury technicznej
- Przebudowa ciepłociągu, kanalizacji i wodociągów.
- Wymiana masztów oświetleniowych i barier energochłonnych.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Utrzymanie ciągłości komunikacyjnej w centrum Krakowa
- Koordynacja prac z remontem ul. Dietla i torowisk w celu uniknięcia wielokrotnego zamykania ciągu komunikacyjnego.
- Wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu i objazdów dla samochodów i tramwajów.
- Poprawa bezpieczeństwa i komfortu użytkowników
- Nowa nawierzchnia jezdni i chodników.
- Usprawnienie przejazdu tramwajów i pieszych przez Wisłę.
- Wsparcie dla transportu publicznego
- Przedłużenie linii tramwajowej 184 jako zastępczej 784.
- Utrzymanie ciągu pieszo-rowerowego przez cały okres remontu.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Ochrona środowiska i gatunków chronionych
- Wykonanie ekspertyzy ornitologiczno-chiropterologicznej (jaskółki, nietoperze, gołębie). [gazetakrakowska.pl]
- Prace prowadzone zgodnie z ustawą o ochronie przyrody.
- Zrównoważony rozwój infrastruktury miejskiej
- Remont jako etap przejściowy przed budową nowoczesnej przeprawy.
- Dostosowanie obiektu do potrzeb pieszych i rowerzystów.
- Minimalizacja wpływu na środowisko miejskie
- Ograniczenie tonażu do 7,5 tony i wyłączenie skrajnego pasa jezdni.
- Zmniejszenie hałasu i emisji dzięki nowym materiałom i technologiom.
- Cele społeczne
- Poprawa jakości życia mieszkańców
- Bezpieczniejszy i bardziej komfortowy dostęp do centrum miasta.
- Utrzymanie ciągu pieszo-rowerowego przez cały okres remontu.
- Zaangażowanie społeczności lokalnej
- Konsultacje z mieszkańcami i organizacjami (np. Małopolskie Towarzystwo Ornitologiczne).
- Uwzględnienie uwag dotyczących organizacji ruchu i przebiegu prac.
- Edukacja i transparentność
- Publiczne informowanie o postępach prac i zmianach w komunikacji.
- Promowanie odpowiedzialnego podejścia do infrastruktury miejskiej.