PRZEBUDOWA UL. LUBICZ WRAZ Z REALIZACJĄ WYDZIELONEGO PASA TRAMWAJOWO-AUTOBUSOWEGO, PRZEBUDOWA UL. RAKOWICKIEJ WRAZ Z PĘTLĄ TRAMWAJOWĄ ORAZ REMONT MURÓW OPOROWYCH PRZY UL. LUBICZ W KRAKOWIE
Inwestor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 19.06.2006 - 13.12.2006
Wartość kontraktu: 35 799 037,40 PLN
Inwestycja została nagrodzona tytułem „Modernizacja Roku 2006"
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była przebudowa jednej z najważniejszych tras tramwajowych znajdujących się w zabytkowym centrum Krakowa.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowisk tramwajowych
- Wymiana 4 km torów tramwajowych i sieci trakcyjnej na ul. Lubicz i Rakowickiej.
- Budowa nowego węzła rozjazdów oraz systemu sterowania i ogrzewania zwrotnic. [krakow.pl]
- Budowa wydzielonego pasa tramwajowo-autobusowego
- Oddzielenie ruchu komunikacji zbiorowej od samochodowego w celu zwiększenia płynności przejazdów.
- Zwiększenie prędkości komunikacyjnej tramwajów dzięki eliminacji blokowania torowiska przez auta.
- Remont murów oporowych i wiaduktu kolejowego
- Konserwacja 426 m zabytkowych murów oporowych wzdłuż ul. Lubicz.
- Przywrócenie wysokich walorów architektonicznych i artystycznych obiektów.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa funkcjonowania transportu publicznego
- Skrócenie czasu przejazdu tramwajów i autobusów.
- Zwiększenie punktualności i niezawodności komunikacji miejskiej.
- Integracja z nowym centrum komunikacyjnym
- Ułatwienie dojazdu do Dworca Głównego, Galerii Krakowskiej i ul. Pawiej.
- Przygotowanie infrastruktury pod nowoczesny tabor
- Zakup 24 niskopodłogowych tramwajów typu Bombardier.
- Dostosowanie torowisk do parametrów Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST).
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji i hałasu
- Zmniejszenie zanieczyszczeń komunikacyjnych dzięki upłynnieniu ruchu tramwajowego.
- Zastosowanie technologii tłumiących hałas i drgania w torowisku.
- Promowanie transportu zbiorowego
- Ograniczenie dostępu samochodów osobowych do centrum miasta.
- Zwiększenie liczby pasażerów komunikacji miejskiej poprzez poprawę komfortu i dostępności.
- Rewitalizacja przestrzeni miejskiej
- Estetyzacja ulicy Lubicz i Rakowickiej poprzez stylizowane oświetlenie i uporządkowaną nawierzchnię.
- Wpisanie inwestycji w strategię CIVITAS-CARAVEL jako „czysty korytarz wysokiej przepustowości”.