PRZEBUDOWA UL. FRANCISZKAŃSKIEJ I DOMINIKAŃSKIEJ W KRAKOWIE WRAZ Z TOROWISKIEM
Inwestor: Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 07.07.2010 - 30.11.2010
Wartość kontraktu: 21 161 458,00 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była przebudowa jednej z najważniejszych tras tramwajowych znajdujących się w zabytkowym centrum Krakowa w najbliższym sąsiedztwie Rynku Głównego.
Charakterystyka kontraktu:
Roboty torowe:
- montaż torowiska tramwajowego wspólnego z jezdnią – 3 420 mb.
- montaż rozjazdów tramwajowych pojedynczych dwutorowych (2+6) – 3 kpl.
- montaż systemu sterowania i ogrzewania zwrotnic
Roboty drogowe:
- wykonanie nawierzchni z asfaltu lanego (3 116,76 m2) oraz z kostki (1 021,96 m2)
- wykonanie peronów przystankowych
- wykonanie odwodnienia
- montaż systemu informacji pasażerskiej
- elementy małej architektury
Sieć trakcyjna:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowiska tramwajowego
- Wymiana szyn, zwrotnic i układu krzyżownic węzłowych na odcinku od ul. Grodzkiej do węzła „Filharmonia”.
- Zastosowanie mat antywibracyjnych i tłumiących hałas w celu poprawy komfortu akustycznego.
- Przebudowa nawierzchni drogowej i chodników
- Wymiana nawierzchni jezdni i chodników z użyciem kostki granitowej i porfirowych płyt.
- Likwidacja krawężników przy torowisku dla poprawy dostępności.
- Modernizacja infrastruktury technicznej
- Przebudowa kanalizacji kablowej, oświetlenia ulicznego i odwodnienia.
- Instalacja tablic informacji pasażerskiej DIP oraz systemów sterowania zwrotnicami.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej
- Usprawnienie ruchu tramwajowego w centrum Krakowa, w tym węzłów rozjazdowych przy ul. Piłsudskiego i Bagatela.
- Zmniejszenie liczby awarii i opóźnień dzięki nowej infrastrukturze torowej.
- Zwiększenie przepustowości i płynności ruchu
- Korekta geometrii torowiska w celu lepszego dopasowania do układu drogowego.
- Przekształcenie skrzyżowań na bardziej efektywne (np. ronda) w sąsiednich inwestycjach.
- Integracja z systemem transportu publicznego
- Ułatwienie przesiadek i dostępności do przystanków.
- Zwiększenie atrakcyjności tramwaju jako środka transportu w ścisłym centrum miasta.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań
- Zastosowanie technologii tłumiących hałas i wibracje w torowisku.
- Ochrona zabytkowych kamienic w centrum Krakowa przed przekroczeniem norm drgań.
- Zrównoważony rozwój infrastruktury miejskiej
- Promowanie transportu zbiorowego jako alternatywy dla samochodów.
- Zmniejszenie emisji spalin i hałasu w centrum miasta. [bip.krakow.pl]
- Estetyzacja przestrzeni publicznej
- Wprowadzenie stylowego oświetlenia i uporządkowanie nawierzchni.
- Nowa zieleń i uporządkowane miejsca parkingowe w sąsiedztwie inwestycji.