Realizacje

Infrastuktura miejska

Przebudowa ul. Basztowej w Krakowie wraz z przebudową torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej, oraz przebudowa torowiska tramwajowego na skrzyżowaniu ulic: Basztowa, Długa oraz ul. Westerplatte

PRZEBUDOWA UL. BASZTOWEJ W KRAKOWIE WRAZ Z PRZEBUDOWĄ TOROWISKA TRAMWAJOWEGO, SIECI TRAKCYJNEJ, ODWODNIENIA, OŚWIETLENIA I PRZEBUDOWĄ KOLIDUJĄCEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ ORAZ PRZEBUDOWA TOROWISKA TRAMWAJOWEGO NA SKRZYŻOWANIU ULIC: BASZTOWA, DŁUGA ORAZ UL. WESTERPLATTE

Inwestor: Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie

Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. - Lider

Termin realizacji: 01.06.2017 - 01.12.2017

Wartość kontraktu: 27 159 007,69 PLN

Cele kontraktu:


- Cele infrastrukturalne i techniczne

  • Modernizacja torowiska tramwajowego w technologii płyt żelbetowych z wklejanymi szynami i matami antywibracyjnymi, co ogranicza hałas i drgania. 
  • Przebudowa sieci trakcyjnej, oświetlenia ulicznego oraz urządzeń sterowania i ogrzewania rozjazdów.
  • Budowa przystanków wiedeńskich na ul. Basztowej i Westerplatte, i peronów wyspowych ułatwiających dostęp do tramwajów z poziomu podłogi pojazdu.
  • Przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej, w tym sieci wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej.
  • Zabezpieczenie konstrukcji przejścia podziemnego oraz wymiana nawierzchni drogowej i chodników.


- Cele logistyczne i przemysłowe

  • Poprawa przepustowości układu komunikacyjnego w centrum Krakowa poprzez wydzielenie pasa tramwajowo-autobusowego i wprowadzenie ruchu jednokierunkowego dla samochodów.
  • Przesunięcie torowiska bliżej Plant.
  • Utworzenie  scieżki rowerowej w jezdnii.
  • Usprawnienie komunikacji miejskiej – tramwaje poruszają się szybciej i ciszej, co poprawia punktualność i komfort podróży.
  • Zwiększenie dostępności transportu publicznego dla mieszkańców i turystów, zwłaszcza w rejonie Dworca Głównego.
  • Minimalizacja utrudnień komunikacyjnych poprzez etapowanie prac i utrzymanie przejezdności w jednym kierunku dla tramwajów.


- Cele środowiskowe

  • Redukcja hałasu i drgań dzięki zastosowaniu mat antywibracyjnych i technologii szlifowania szyn. 
  • Zwiększenie efektywności energetycznej poprzez modernizację sieci trakcyjnej i oświetlenia.
  • Ograniczenie emisji spalin poprzez promowanie transportu zbiorowego i zmniejszenie ruchu samochodowego.
  • Zachowanie i ochrona istniejącej zieleni miejskiej w obrębie Plant i Starego Miasta.


4. Cele strategiczne

  • Realizacja polityki zrównoważonego transportu miasta Krakowa oraz celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
  • Wzmocnienie roli komunikacji tramwajowej jako podstawowego środka transportu w centrum miasta.
  • Integracja infrastruktury drogowej i tramwajowej z innymi inwestycjami miejskimi (np. przebudowa ul. Dunajewskiego, Podwale).
  • Podniesienie jakości przestrzeni publicznej w obrębie I obwodnicy Krakowa.


- Cele społeczne

  • Poprawa dostępności komunikacyjnej dla osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi dzięki zastosowaniu przystanków wiedeńskich i wyspowych, które umożliwiają wygodne wejście do tramwaju z poziomu chodnika.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i pasażerów poprzez nową organizację ruchu, lepsze oświetlenie oraz modernizację przejść dla pieszych.
  • Podniesienie komfortu życia mieszkańców centrum Krakowa dzięki cichszemu i bardziej punktualnemu transportowi publicznemu.
  • Zachęcanie do korzystania z komunikacji zbiorowej, co sprzyja integracji społecznej i zmniejsza wykluczenie komunikacyjne.
  • Estetyzacja przestrzeni miejskiej – nowa nawierzchnia, uporządkowana infrastruktura techniczna i lepsze oświetlenie poprawiają odbiór wizualny centrum miasta.
  • Wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru wokół Plant i Dworca Głównego dzięki lepszej dostępności i estetyce przestrzeni publicznej.
  • Edukacja społeczna w zakresie zrównoważonego transportu – projekt jako przykład działań proekologicznych i nowoczesnego planowania miejskiego.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd