PRZEBUDOWA UL. BASZTOWEJ W KRAKOWIE WRAZ Z PRZEBUDOWĄ TOROWISKA TRAMWAJOWEGO, SIECI TRAKCYJNEJ, ODWODNIENIA, OŚWIETLENIA I PRZEBUDOWĄ KOLIDUJĄCEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ ORAZ PRZEBUDOWA TOROWISKA TRAMWAJOWEGO NA SKRZYŻOWANIU ULIC: BASZTOWA, DŁUGA ORAZ UL. WESTERPLATTE
Inwestor: Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie
Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. - Lider
Termin realizacji: 01.06.2017 - 01.12.2017
Wartość kontraktu: 27 159 007,69 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowiska tramwajowego w technologii płyt żelbetowych z wklejanymi szynami i matami antywibracyjnymi, co ogranicza hałas i drgania.
- Przebudowa sieci trakcyjnej, oświetlenia ulicznego oraz urządzeń sterowania i ogrzewania rozjazdów.
- Budowa przystanków wiedeńskich na ul. Basztowej i Westerplatte, i peronów wyspowych ułatwiających dostęp do tramwajów z poziomu podłogi pojazdu.
- Przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej, w tym sieci wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej.
- Zabezpieczenie konstrukcji przejścia podziemnego oraz wymiana nawierzchni drogowej i chodników.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa przepustowości układu komunikacyjnego w centrum Krakowa poprzez wydzielenie pasa tramwajowo-autobusowego i wprowadzenie ruchu jednokierunkowego dla samochodów.
- Przesunięcie torowiska bliżej Plant.
- Utworzenie scieżki rowerowej w jezdnii.
- Usprawnienie komunikacji miejskiej – tramwaje poruszają się szybciej i ciszej, co poprawia punktualność i komfort podróży.
- Zwiększenie dostępności transportu publicznego dla mieszkańców i turystów, zwłaszcza w rejonie Dworca Głównego.
- Minimalizacja utrudnień komunikacyjnych poprzez etapowanie prac i utrzymanie przejezdności w jednym kierunku dla tramwajów.
- Cele środowiskowe
- Redukcja hałasu i drgań dzięki zastosowaniu mat antywibracyjnych i technologii szlifowania szyn.
- Zwiększenie efektywności energetycznej poprzez modernizację sieci trakcyjnej i oświetlenia.
- Ograniczenie emisji spalin poprzez promowanie transportu zbiorowego i zmniejszenie ruchu samochodowego.
- Zachowanie i ochrona istniejącej zieleni miejskiej w obrębie Plant i Starego Miasta.
4. Cele strategiczne
- Realizacja polityki zrównoważonego transportu miasta Krakowa oraz celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
- Wzmocnienie roli komunikacji tramwajowej jako podstawowego środka transportu w centrum miasta.
- Integracja infrastruktury drogowej i tramwajowej z innymi inwestycjami miejskimi (np. przebudowa ul. Dunajewskiego, Podwale).
- Podniesienie jakości przestrzeni publicznej w obrębie I obwodnicy Krakowa.
- Cele społeczne
- Poprawa dostępności komunikacyjnej dla osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi dzięki zastosowaniu przystanków wiedeńskich i wyspowych, które umożliwiają wygodne wejście do tramwaju z poziomu chodnika.
- Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i pasażerów poprzez nową organizację ruchu, lepsze oświetlenie oraz modernizację przejść dla pieszych.
- Podniesienie komfortu życia mieszkańców centrum Krakowa dzięki cichszemu i bardziej punktualnemu transportowi publicznemu.
- Zachęcanie do korzystania z komunikacji zbiorowej, co sprzyja integracji społecznej i zmniejsza wykluczenie komunikacyjne.
- Estetyzacja przestrzeni miejskiej – nowa nawierzchnia, uporządkowana infrastruktura techniczna i lepsze oświetlenie poprawiają odbiór wizualny centrum miasta.
- Wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru wokół Plant i Dworca Głównego dzięki lepszej dostępności i estetyce przestrzeni publicznej.
- Edukacja społeczna w zakresie zrównoważonego transportu – projekt jako przykład działań proekologicznych i nowoczesnego planowania miejskiego.