Przebudowa trasy tramwajowej na odcinku od os. Lecha do Ronda Żegrze (odcinek II) w Poznaniu
PRZEBUDOWA TRASY TRAMWAJOWEJ NA ODCINKU OD OS. LECHA DO RONDA ŻEGRZE (ODCINEK II)
Inwestor: Poznańskie Inwestycje Miejskie Sp. z o.o. w imieniu Miasta Poznań
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 17.07.2018 - 17.11.2019
Wartość kontraktu: 101 500 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
Modernizacja torowiska tramwajowego – wykonanie nowej konstrukcji torowiska w technologii prefabrykowanych belek z ciągłym mocowaniem szyn, co zapewnia trwałość i stabilność infrastruktury.
Redukcja hałasu i drgań – zastosowanie mat wibroizolacyjnych Sylomer® MFSTP oraz materiałów takich jak Icosit® KC 340/45, które tłumią wibracje i hałas wtórny.
Budowa nowej sieci trakcyjnej i przebudowa stacji prostownikowej „Żegrze” – poprawa efektywności zasilania infrastruktury tramwajowej.
Instalacja systemów informacji pasażerskiej i monitoringu miejskiego – wdrożenie nowoczesnych rozwiązań teletechnicznych.
- Cele logistyczne i przemysłowe
Poprawa przepustowości i płynności ruchu tramwajowego – zwiększenie efektywności komunikacji zbiorowej poprzez przebudowę ronda Żegrze i torowiska.
Integracja z innymi środkami transportu – budowa pętli tramwajowo-autobusowej oraz parkingów typu „Parkuj i Jedź” (B&R) na ok. 200 miejsc.
Ułatwienie przesiadek – stworzenie zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych, np. na os. Czecha („drzwi w drzwi”).
Usprawnienie organizacji ruchu drogowego – przebudowa kolizyjnej infrastruktury drogowej, chodników i ścieżek rowerowych.
- Cele środowiskowe i strategiczne
Ograniczenie emisji hałasu i drgań – zastosowanie technologii wibroizolacyjnych oraz zielonych torowisk (maty rozchodnikowe).
Zwiększenie dostępności transportu publicznego – dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych – lepsze skomunikowanie osiedli przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej z resztą miasta.
Realizacja celów polityki zrównoważonego transportu – projekt współfinansowany z Funduszu Spójności UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
- Cele społeczne projektu
Poprawa dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców Rataj i Żegrza
Ułatwienie codziennych dojazdów do pracy, szkół, uczelni i instytucji publicznych, szczególnie dla mieszkańców osiedli Falista, Unii Lubelskiej i okolic.
Zwiększenie komfortu podróży
Modernizacja przystanków, wprowadzenie systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym oraz ciche torowiska znacząco poprawiły jakość podróży tramwajem.
Integracja społeczna i przeciwdziałanie wykluczeniu
Projekt uwzględniał potrzeby osób z niepełnosprawnościami – przystanki i dojścia do nich zostały dostosowane do standardów dostępności.
Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów
Przebudowa infrastruktury drogowej, w tym zastosowanie tzw. „anty-zatok” oraz budowa nowych ciągów pieszo-rowerowych, poprawiła bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Projekt promował wybór transportu publicznego zamiast samochodów osobowych, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju miasta.
Zwiększenie dostępności edukacyjnej i kulturalnej
Lepsze skomunikowanie osiedli z centrum miasta umożliwia łatwiejszy dostęp do placówek edukacyjnych, instytucji kultury i wydarzeń miejskich.
Uwzględnienie głosu mieszkańców w procesie projektowym
Projekt poprzedziły konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zgłaszali swoje uwagi i postulaty – wiele z nich zostało uwzględnionych w finalnej wersji inwestycji.