„PRZEBUDOWA TRASY TRAMWAJOWEJ: KÓRNICKA – OS. LECHA (ODCINEK I)” (UMOWA).
Inwestor: Poznańskie Inwestycje Miejskie sp. z o.o.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 30.09.2022 - 17.02.2023
Wartość kontraktu: 82 2581 576,82 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Kórnickiej do os. Lecha – długość ok. 1,88 km.
- Modernizacja sieci trakcyjnej oraz przebudowa stacji prostownikowej „Żegrze”.
- Budowa nowych przystanków tramwajowych, autobusowych i zintegrowanych (tramwajowo-autobusowych).
- Przebudowa kolizyjnej infrastruktury drogowej, w tym odcinka ul. Unii Lubelskiej.
- Budowa nowych instalacji teletechnicznych, w tym miejskiego monitoringu wizyjnego i systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP).
- Budowa parkingów typu „Park & Ride” – ok. 200 miejsc postojowych.
- Budowa nowych ciągów pieszych i rowerowych oraz schodów skarpowych na przystanku os. Tysiąclecia.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa sprawności komunikacyjnej systemu tramwajowego w południowo-wschodniej części Poznania.
- Zwiększenie przepustowości i niezawodności transportu publicznego – dzięki nowoczesnej infrastrukturze torowej.
- Integracja różnych form transportu – tramwaj, autobus, rower, pieszy – w ramach zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
- Ułatwienie dojazdu do osiedli mieszkaniowych i centrum handlowego Posnania.
- Cele środowiskowe
- Ograniczenie emisji hałasu i drgań – zastosowanie technologii ograniczających wibracje i hałas.
- Zwiększenie efektywności energetycznej – nowoczesna sieć trakcyjna, oświetlenie LED.
- Promowanie transportu niskoemisyjnego – tramwaj jako alternatywa dla samochodu.
- Zwiększenie udziału zieleni miejskiej – zielone torowiska, nasadzenia wzdłuż trasy.
- Cele strategiczne
- Realizacja celów działania 6.1 POIiŚ – rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
- Wzmocnienie roli tramwaju jako podstawowego środka transportu w Poznaniu.
- Zwiększenie konkurencyjności komunikacji miejskiej względem transportu indywidualnego.
- Poprawa dostępności komunikacyjnej osiedli Rataje, Żegrze i Łacina.
- Przygotowanie infrastruktury do dalszej rozbudowy sieci tramwajowej – m.in. w kierunku ul. Unii Lubelskiej.
- Cele społeczne
- Poprawa dostępności komunikacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodzin z dziećmi – dzięki nowym przystankom, chodnikom, windom i schodom skarpowym.
- Zwiększenie komfortu podróży – nowoczesne przystanki, lepsza punktualność tramwajów, czytelna informacja pasażerska (SDIP), wygodne dojścia do przystanków.
- Zachęcanie do korzystania z transportu publicznego – dzięki integracji tramwaju z autobusami, rowerami i parkingami „Park & Ride”.
- Wzmocnienie integracji społecznej – lepsze połączenia komunikacyjne między osiedlami Rataje, Żegrze, Łacina i centrum miasta.
- Zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej – monitoring miejski, nowe oświetlenie, uporządkowana infrastruktura drogowa.
- Estetyzacja przestrzeni miejskiej – zielone torowiska, nowe nasadzenia, elementy małej architektury poprawiające jakość życia mieszkańców.
- Wzrost poczucia lokalnej tożsamości – inwestycja jako część modernizacji komunikacyjnej Poznania, łącząca tradycję tramwajową z nowoczesnością.