Przebudowa torowiska w ul. Jana Pawła II/ Ptaszyckiego od Pl. Centralnego do ul. Bardosa
PRZEBUDOWA TOROWISKA TRAMWAJOWEGO W CIĄGU UL. JANA PAWŁA II OD PLACU CENTRALNEGO DO UL. PTASZYCKIEGO I OD UL. PTASZYCKIEGO DO UL. BARDOSA WRAZ Z PRZEBUDOWĄ SIECI TRAKCYJNEJ, ODWODNIENIEM, PRZEBUDOWĄ KOLIDUJĄCEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ – W RAMACH ZADANIA INWESTYCYJNEGO PN. MODERNIZACJA TOROWISK TRAMWAJOWYCH WRAZ Z INFRASTRUKTURĄ TOWARZYSZĄCĄ.
Inwestor: Gmina Miejska Kraków
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 06.09.2021 - 29.07.2022
Wartość kontraktu: 33 400 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
Przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku ok. 1,8 km od Placu Centralnego do ul. Bardosa, w tym pętli tramwajowej Kopiec Wandy.
Modernizacja sieci trakcyjnej, odwodnienia oraz przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej (wodociągi, kanalizacja, energetyka).
Poprawa geometrii torowiska i jego trwałości – zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii.
Zwiększenie bezpieczeństwa technicznego infrastruktury tramwajowej i drogowej.
Usprawnienie komunikacji tramwajowej w rejonie Nowej Huty – poprawa punktualności i płynności ruchu.
Zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego – lepsze skomunikowanie z centrum Krakowa.
Integracja z innymi środkami transportu – autobusami, rowerami, pieszymi trasami.
Przygotowanie infrastruktury na potrzeby III Igrzysk Europejskich 2023 – poprawa dostępności obiektów sportowych i rekreacyjnych.
- Cele środowiskowe
Zmniejszenie emisji hałasu i drgań dzięki nowoczesnym rozwiązaniom torowym.
Poprawa efektywności energetycznej systemu trakcyjnego i oświetlenia.
Ograniczenie emisji spalin poprzez promowanie transportu zbiorowego.
Zachowanie i uporządkowanie zieleni miejskiej wzdłuż torowiska i pętli tramwajowej.
- Cele strategiczne
Realizacja celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – zwiększenie udziału czystego transportu w mieście.
Wzmocnienie roli Nowej Huty jako dobrze skomunikowanej dzielnicy Krakowa.
Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców i turystów.
Podniesienie jakości przestrzeni publicznej w rejonie Placu Centralnego i ul. Ptaszyckiego.
Zwiększenie trwałości i niezawodności infrastruktury tramwajowej – ograniczenie kosztów eksploatacyjnych w przyszłości.
5. Cele społeczne
Poprawa dostępności komunikacyjnej dla osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi – dzięki nowym przystankom, lepszej geometrii torowiska i bezpieczniejszym przejściom.
Zwiększenie komfortu podróży – cichsze tramwaje, płynniejszy przejazd, lepsza punktualność i estetyka przestrzeni publicznej.
Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu pieszym i tramwajowym – nowa sygnalizacja, lepsze oświetlenie, uporządkowana infrastruktura.
Zachęcanie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego jako wygodnej, ekologicznej i dostępnej alternatywy dla samochodu.
Wzmocnienie integracji społecznej – lepsze połączenia komunikacyjne między dzielnicami Nowej Huty i centrum Krakowa.
Estetyzacja przestrzeni miejskiej – uporządkowanie zieleni, modernizacja pętli tramwajowej, poprawa wizualna otoczenia torowiska.
Wzrost poczucia lokalnej tożsamości – inwestycja jako element rewitalizacji Nowej Huty i podkreślenie jej znaczenia w strukturze miasta.