Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i T. Kościuszki w Krakowie
„PRZEBUDOWA TOROWISKA TRAMWAJOWEGO W CIĄGU DROGI KATEGORII GMINNEJ – UL. ZWIERZYNIECKIEJ I DROGI KATEGORII POWIATOWEJ – UL. KOŚCIUSZKI W KRAKOWIE WRAZ Z PRZEBUDOWĄ SĄSIADUJĄCYCH SKRZYŻOWAŃ ORAZ SIECI TRAKCYJNEJ, ODWODNIENIA, OŚWIETLENIA, PRZEBUDOWĄ KOLIDUJĄCEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ, REMONTEM PĘTLI TRAMWAJOWEJ SALWATOR, A TAKŻE BUDOWĄ SIECI CIEPLNEJ WRAZ Z PRZYŁĄCZAMI ORAZ BUDOWĄ I PRZEBUDOWĄ SIECI WODOCIĄGOWEJ”
Inwestor: Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Wodociągi Miasta Krakowa S.A. oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 22.08.2023 - 22.08.2024
Wartość kontraktu: 94 000 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
Modernizacja torowiska tramwajowego
Przebudowa 3433 m toru pojedynczego w ciągu ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki.
Wprowadzenie nowej sieci trakcyjnej (łańcuchowej, skompensowanej, odłączonej od budynków).
Zastosowanie słupów dekoracyjnych trakcyjnych i trakcyjno-oświetleniowych.
Remont pętli tramwajowej Salwator
Odtworzenie geometrii pętli w istniejącym śladzie.
Modernizacja peronów przystankowych i infrastruktury towarzyszącej.
Przebudowa infrastruktury podziemnej
Budowa i przebudowa sieci wodociągowej oraz cieplnej wraz z przyłączami.
Modernizacja odwodnienia i oświetlenia ulicznego.
- Cele logistyczne i przemysłowe
Poprawa płynności ruchu tramwajowego
Umożliwienie przejazdu tramwajów z maksymalną prędkością 40 km/h dzięki zastosowaniu przechyłek torowych.
Usprawnienie organizacji ruchu na skrzyżowaniach (np. al. Krasińskiego – Zwierzyniecka – Kościuszki).
Zwiększenie dostępności komunikacyjnej
Utrzymanie lokalizacji przystanków, wprowadzenie przystanków wiedeńskich.
Poprawa dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością.
Wsparcie dla lokalnych usług i handlu
Ułatwienie dojazdu do punktów usługowych i turystycznych w rejonie Salwatora i Zwierzyńca.
Zmniejszenie uciążliwości dla przedsiębiorców dzięki lepszej organizacji ruchu.
- Cele środowiskowe i strategiczne
Redukcja hałasu i drgań
Zastosowanie nowoczesnych technologii wibroizolacyjnych w torowisku.
Poprawa komfortu akustycznego dla mieszkańców.
Zrównoważony rozwój transportu
Wpisanie projektu w cele Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 (działanie 6.1).
Promowanie transportu publicznego jako alternatywy dla samochodów.
Poprawa efektywności energetycznej
Zastosowanie energooszczędnego oświetlenia LED.
Modernizacja sieci cieplnej i wodociągowej w celu ograniczenia strat przesyłowych.
- Cele społeczne
Poprawa jakości życia mieszkańców
Ułatwienie codziennych dojazdów do centrum miasta.
Zmniejszenie uciążliwości związanych z ruchem tramwajowym.
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Przebudowa przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych.
Zastosowanie sygnalizacji świetlnej akomodacyjnej.
Zaangażowanie społeczności lokalnej
Konsultacje społeczne i informowanie mieszkańców o przebiegu prac.
Uwzględnienie potrzeb osób z niepełnosprawnościami przy wyborze materiałów nawierzchniowych.