Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do al. Róż
PRZEBUDOWA TOROWISKA TRAMWAJOWEGO W CIĄGU UL. SOBIESKIEGO I UL. KRÓLOWEJ JADWIGI W DĄBROWIE GÓRNICZEJ, OD PĘTLI KWK PARYŻ DO AL. RÓŻ - ZADANIE NR 2.5 W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU PN.: „ZINTEGROWANY PROJEKT MODERNIZACJI I ROZWOJU INFRASTRUKTURY TRAMWAJOWEJ.
Inwestor: Tramwaje Śląskie S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 10.03.2022 - 23.11.2023
Wartość kontraktu: 37 945 743,36 PLN
Inwestycja otrzymała Tytuł „Budowa Roku 2024” (Nagroda I stopnia) w kategorii "Obiekty drogowe i mostowe" w Konkursie Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
Przebudowa torowiska tramwajowego o długości ok. 4,6 km (łącznie ok. 10 km toru pojedynczego), w technologii klasycznej i bezpodsypkowej. [grupazue.pl]
Modernizacja sieci trakcyjnej oraz remont podstacji trakcyjnej „Szopena”.
Budowa zintegrowanych zespołów przystankowych tramwajowo-autobusowych, w tym przystanku „Gołonóg Manhattan”.
Przebudowa przejść podziemnych i kładek, w tym rozbiórka konstrukcji przejść podziemnych i kładek nad drogą wojewódzką.
Przebudowa infrastruktury technicznej: kanalizacja deszczowa, sieci elektroenergetyczne NN i SN, sieci gazowe, oświetlenie drogowe, monitoring miejski, kanały technologiczne.
2. Cele logistyczne i przemysłowe
Usprawnienie komunikacji miejskiej – poprawa płynności i punktualności tramwajów w głównym ciągu komunikacyjnym miasta.
Integracja transportu publicznego – wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, lepsze skomunikowanie z centrum przesiadkowym.
Przebudowa skrzyżowań na ronda turbinowe, co poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców dzielnic Reden, Gołonóg i Śródmieścia.
3. Cele środowiskowe
Promowanie zielonej mobilności – budowa 8,7 km ścieżek rowerowych, chodników, ciągów pieszo-rowerowych i zieleńców. [grupazue.pl]
Zmniejszenie emisji hałasu i drgań – zastosowanie nowoczesnych technologii torowych i wkładek gumowych.
Poprawa efektywności energetycznej – nowa sieć trakcyjna, energooszczędne oświetlenie LED.
Ograniczenie emisji spalin poprzez rozwój transportu zbiorowego i infrastruktury rowerowej.
4. Cele strategiczne
Realizacja celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego.
Rewitalizacja głównej osi komunikacyjnej miasta – od granicy z Będzinem do al. Róż.
Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i mieszkaniowej obszarów objętych przebudową.
Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez lepszy dostęp do transportu, estetykę przestrzeni i bezpieczeństwo.
Wzmocnienie roli tramwaju jako podstawowego środka transportu w Dąbrowie Górniczej.