PRZEBUDOWA TOROWISKA WRAZ Z SIECIĄ TRAKCYJNĄ OD PL. ŻOŁNIERZA DO PĘTLI NIEBUSZEWO ORAZ W CIĄGU PL. ŻOŁNIERZA POLSKIEGO - UL. MATEJKI - UL. PIŁSUDSKIEGO (DO PL. RODŁA)
Inwestor: Gmina Miasta Szczecin
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 11.12.2020 - 01.12.2022
Wartość kontraktu: 174 400 000,00 PLN
Cele kontaktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowisk tramwajowych – przebudowa ok. 8 km toru pojedynczego, w tym wymiana nawierzchni, rozjazdów, podbudów i sieci trakcyjnej.
- Poprawa stanu technicznego tras tramwajowych – zastosowanie nowoczesnych technologii o wysokich parametrach eksploatacyjnych.
- Budowa przystanków „wiedeńskich” – podniesienie jezdni do poziomu chodnika dla poprawy dostępności i bezpieczeństwa.
- Zintegrowanie przystanków autobusowo-tramwajowych – ułatwienie przesiadek i zwiększenie efektywności komunikacji miejskiej.
- Przebudowa pętli Niebuszewo i placu Rodła – w tym dodanie nowych relacji skrętnych dla tramwajów.
- Modernizacja podstacji prostownikowych – Kolumba, Chmielewskiego, Kaszubska.
- Budowa pasów autobusowo-tramwajowych – nadanie priorytetu komunikacji miejskiej.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego – lepsze połączenia między dzielnicami i węzłami przesiadkowymi.
- Usprawnienie organizacji ruchu – etapowanie prac, minimalizacja utrudnień dla mieszkańców i kierowców.
- Integracja z innymi środkami transportu – m.in. z systemem rowerów miejskich i autobusami.
- Poprawa dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich użytkowników.
- Zwiększenie niezawodności i trwałości infrastruktury – zmniejszenie awaryjności i kosztów konserwacji.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego – redukcja emisji CO₂ i hałasu.
- Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na klimat – poprzez ograniczenie ruchu samochodowego.
- Poprawa jakości życia mieszkańców – cichsze, szybsze i bardziej komfortowe tramwaje.
- Promowanie transportu publicznego jako alternatywy dla samochodów – zmniejszenie korków i zanieczyszczeń.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego rozwoju – zgodność z programem FEnIKS i POIiŚ 2014–2020.