Przebudowa infrastruktury transportu szynowego w Bydgoszczy w ciągu ul. Wojska Polskiego od pętli Magnuszewska do węzła komunikacyjnego Wojska Polskiego, Szpitalna, Szarych Szeregów, Bełzy
„PRZEBUDOWA INFRASTRUKTURY TRANSPORTU SZYNOWEGO W CIĄGU UL. WOJSKA POLSKIEGO OD PĘTLI MAGNUSZEWSKA DO WĘZŁA KOMUNIKACYJNEGO WOJSKA POLSKIEGO, SZPITALNA, SZARYCH SZEREGÓW, BEŁZY"
Inwestor: Miasto Bydgoszcz
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 26.06.2018 - 26.10.2019
Wartość kontraktu: 65 000 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
Modernizacja torowiska tramwajowego
Przebudowa torów na odcinku 1,9 km w technologii płyty betonowej, umożliwiającej także awaryjny przejazd pojazdów kołowych.
Przebudowa sieci trakcyjnej i sterowania zwrotnicami
Instalacja nowoczesnego systemu sterowania radiowego zwrotnic oraz ogrzewania rozjazdów.
Rozbudowa systemu informacji pasażerskiej
Montaż tablic dynamicznej informacji pasażerskiej oraz przebudowa infrastruktury teletechnicznej.
Przebudowa układu drogowego i przystanków
Modernizacja skrzyżowań, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych oraz budowa nowych przystanków tramwajowych.
- Cele logistyczne i przemysłowe
Poprawa przepustowości i płynności ruchu
Usprawnienie komunikacji miejskiej poprzez lepsze skoordynowanie ruchu tramwajowego i drogowego, m.in. dzięki nowej sygnalizacji świetlnej.
Integracja z systemem ITS
Projekt został zintegrowany z inteligentnym systemem transportowym miasta Bydgoszczy.
Zakup nowoczesnego taboru
W ramach projektu zakupiono 6 niskopodłogowych tramwajów o pojemności 720 osób, dostosowanych do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi.
Zwiększenie dostępności transportu publicznego
Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego oraz infrastruktury dla rowerzystów (0,76 km dróg rowerowych).
Cele środowiskowe i strategiczne
Redukcja emisji gazów cieplarnianych
Szacowany roczny spadek emisji CO₂ wyniósł 3,57 ton równoważnika CO₂.
Poprawa jakości powietrza i efektywności energetycznej
Projekt wpisuje się w Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta Bydgoszczy na lata 2014–2020.
Zwiększenie udziału transportu tramwajowego w przewozach
Celem strategicznym było zwiększenie roli transportu szynowego w miejskim systemie komunikacyjnym.
Zwiększenie komfortu podróży i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Przystanki i pojazdy zostały dostosowane do potrzeb osób niedowidzących, niedosłyszących i z ograniczeniami ruchowymi.
Cele społeczne projektu
Poprawa dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców osiedli Wyżyny, Kapuściska i Glinki
Ułatwienie codziennych dojazdów do pracy, szkół, uczelni i placówek medycznych, szczególnie w rejonie Szpitalnej i Bełzy.
Zwiększenie komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów
Modernizacja przystanków, torowisk i infrastruktury drogowej poprawiła warunki podróży oraz bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Nowe tramwaje niskopodłogowe oraz przebudowane przystanki umożliwiają łatwiejszy dostęp osobom starszym, z ograniczeniami ruchowymi i sensorycznymi.
Zwiększenie integracji społecznej poprzez lepsze połączenia komunikacyjne
Projekt umożliwił nowe relacje tramwajowe, m.in. między pętlami Magnuszewska i Glinki, co ułatwia przemieszczanie się między dzielnicami.
Zachowanie ciągłości komunikacji podczas prac budowlanych
Dzięki budowie tymczasowego torowiska na wiadukcie drogowym, mieszkańcy nie zostali pozbawieni dostępu do transportu publicznego w trakcie inwestycji.
Poprawa jakości życia poprzez ograniczenie hałasu i emisji
Nowoczesne torowiska i tabor zmniejszają hałas oraz drgania, co wpływa pozytywnie na komfort życia mieszkańców w pobliżu linii tramwajowej.
Wzrost atrakcyjności terenów inwestycyjnych i mieszkaniowych
Lepsza infrastruktura komunikacyjna zwiększa wartość nieruchomości i sprzyja rozwojowi lokalnych usług.