PRZEBUDOWA INFRASTRUKTURY STACJI KATOWICE W OBRĘBIE PERONU 2, 3, 4 W RAMACH PROGRAMU INWESTYCYJNEGO: „MODERNIZACJA UKŁADU TOROWEGO NA LINIACH NR 1, 137, 139 I INFRASTRUKTURY SŁUŻĄCEJ DO OBSŁUGI PODRÓŻNYCH W OBRĘBIE STACJI KATOWICE OSOBOWA”
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: PRK Kraków SA
Termin realizacji: 22.08.2011 - 31.08.2013
Wartość kontraktu: 67 847 224,62 PLN
Inwestycja otrzymała Nagrodę II stopnia w Konkursie Budowa Roku 2013 Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Cel kontraktu:
Projekt był realizowany w centrum Katowic, stolicy województwa śląskiego, głównym ośrodku Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Inwestycja wykonywana przez PRK Kraków SA stanowiła ważną część potężnego projektu obejmującego przebudowę Dworca Kolejowego PKP wraz z halą nowego dworca, podziemnym dworcem komunikacji miejskiej, Galerią Katowicką i podziemnym parkingiem na 1200 samochodów. Skala projektu uczyniła modernizację dworca jedną z większych tego typu inwestycji prowadzonych w Europie Centralnej. Jego realizacja w ciągu kilku lat całkowicie zmieniła oblicze centrum Katowic i życie jego mieszkańców. Katowicki dworzec należy do największych w Polsce. Codziennie przejeżdża przez niego ok. 400 pociągów, a rocznie przewija się ok. 9 mln ludzi.
Celem modernizacji infrastruktury dworca była poprawa bezpieczeństwa podróżnych oraz usprawnienie obsługi komunikacyjnej na stacji. W wyniku prowadzonych prac stacja Katowice stała się czwartą w Polsce tak dużą stacją z całkowicie zakrytą halą peronową. Panele nowoczesnego i funkcjonalnego zadaszenia umieszczone na wysokiej konstrukcji zapewniają ochronę pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i jednocześnie gwarantują dostęp światła przez przezroczyste elementy wykonane z poliwęglanu.
- Cele techniczne i funkcjonalne:
- Modernizacja infrastruktury torowej i peronowej
- Przebudowa torów, rozjazdów i nawierzchni peronów 2, 3 i 4 w celu poprawy ich stanu technicznego, trwałości oraz dostosowania do aktualnych standardów eksploatacyjnych.
- Zwiększenie przepustowości i efektywności operacyjnej stacji Katowice
- Usprawnienie układu torowego i peronowego w celu lepszej obsługi ruchu pasażerskiego i zwiększenia elastyczności prowadzenia ruchu pociągów.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i pasażerów
- Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technicznych i systemów zabezpieczeń zgodnych z obowiązującymi normami i przepisami.
- Dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób o ograniczonej mobilności
- Zapewnienie dostępności peronów poprzez budowę wind, pochylni, oznakowania dotykowego i innych elementów zgodnych z zasadami projektowania uniwersalnego.
- Cele środowiskowe:
- Minimalizacja wpływu inwestycji na środowisko naturalne
- Realizacja prac z uwzględnieniem ochrony środowiska, w tym ograniczenie emisji hałasu, pyłów i odpadów budowlanych.
- Zastosowanie materiałów i technologii przyjaznych środowisku
- Wykorzystanie trwałych, energooszczędnych i niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie nawierzchni, oświetlenia i wyposażenia peronów.
- Cele społeczne i jakościowe:
- Poprawa komfortu i jakości obsługi podróżnych
- Modernizacja peronów i infrastruktury towarzyszącej (wiaty, ławki, oświetlenie, systemy informacji pasażerskiej) w celu podniesienia standardu obsługi.
- Zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego w regionie
- Wzmocnienie roli stacji Katowice jako kluczowego węzła komunikacyjnego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i województwie śląskim.
- Wspieranie rozwoju zrównoważonego transportu publicznego
- Inwestycja jako element strategii ograniczania ruchu samochodowego i promowania kolei jako ekologicznego środka transportu.
- Integracja z innymi środkami transportu publicznego
- Ułatwienie przesiadek i poprawa dostępności stacji dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej, regionalnej i dalekobieżnej.