PRZEBUDOWA BOCZNICY KOLEJOWEJ ORAZ WEWNĘTRZNYCH DRÓG DOJAZDOWYCH W ELEKTROWNI „RYBNIK” S.A. WRAZ Z PRZYNALEŻNĄ INFRASTRUKTURĄ
Inwestor: EDF POLSKA S.A.
Wykonawca: PRK Kraków SA
Termin realizacji: 27.01.2012 - 30.09.2013
Wartość kontraktu: 114 313 609,29 PLN
Cel kontraktu:
Nadrzędnym celem inwestycji była budowa nowej bocznicy kolejowej, której umiejscowienie umożliwia przyszłą budowę bloku – bocznica została przesunięta maksymalnie w stronę jeziora (została oddzielona od jeziora pasem lasu o szerokości ok 30 m). Aby zrealizować to zadanie należało wybudować całą infrastrukturę towarzyszącą bocznicy oraz przebudować lub przełożyć elementy infrastruktury, które kolidowały z przyszłą budową bloku.
W ramach realizacji inwestycji została rozebrana istniejąca bocznica kolejowa o łącznej długości 4,415 km, służąca do obsługi elektrowni wraz z infrastrukturą towarzyszącą (nastawnia, słupy oświetleniowe i trakcyjne, przejazd drogowo-torowy) oraz stara estakada sprężonego powietrza.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa nowej bocznicy kolejowej
- Przeniesienie bocznicy w nowe miejsce, umożliwiające budowę nowego bloku energetycznego.
- Oddzielenie bocznicy od jeziora pasem lasu o szerokości ok. 30 m.
- Demontaż i przebudowa istniejącej infrastruktury
- Rozbiórka starej bocznicy o długości 4,415 km wraz z nastawnią, słupami trakcyjnymi i oświetleniowymi, przejazdem drogowo-torowym oraz estakadą sprężonego powietrza.
- Budowa infrastruktury towarzyszącej
- Nowe drogi wewnętrzne, odwodnienie, oświetlenie, systemy sterowania ruchem kolejowym.
- Przebudowa kolidujących instalacji technicznych i sieci uzbrojenia terenu.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie efektywności transportu kolejowego do elektrowni
- Umożliwienie sprawnego dostarczania paliwa i komponentów technologicznych do nowego bloku gazowo-parowego.
- Usprawnienie logistyki wewnętrznej i zewnętrznej zakładu.
- Dostosowanie infrastruktury do transportu ponadgabarytowego
- Przystosowanie dróg i torów do przewozu elementów o masie do 650 ton (np. turbiny, generatory, transformatory).
- Zwiększenie niezawodności dostaw surowców energetycznych
- Redukcja ryzyka przestojów produkcyjnych poprzez niezależny dostęp kolejowy.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Wsparcie transformacji energetycznej
- Inwestycja wspiera budowę nowego bloku gazowo-parowego o mocy 882 MW, który zastąpi wycofywane bloki węglowe, zmniejszając emisję CO₂, pyłów i tlenków siarki.
- Minimalizacja wpływu na środowisko
- Przeniesienie bocznicy z dala od jeziora i zastosowanie pasa zieleni izolacyjnej.
- Ograniczenie hałasu i emisji z transportu dzięki modernizacji torowiska i nawierzchni.
- Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju
- Utrzymanie ciągłości dostaw energii elektrycznej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE) poprzez modernizację infrastruktury logistycznej elektrowni.