Realizacje

Infrastuktura kolejowa

Przebudowa bocznicy kolejowej oraz wewnętrznych dróg dojazdowych w Elektrowni „Rybnik” S.A.

PRZEBUDOWA BOCZNICY KOLEJOWEJ ORAZ WEWNĘTRZNYCH DRÓG DOJAZDOWYCH W ELEKTROWNI „RYBNIK” S.A. WRAZ Z PRZYNALEŻNĄ INFRASTRUKTURĄ

Inwestor: EDF POLSKA S.A.

Wykonawca: PRK Kraków SA

Termin realizacji: 27.01.2012 - 30.09.2013

Wartość kontraktu: 114 313 609,29 PLN

Cel kontraktu:

Nadrzędnym celem inwestycji była budowa nowej bocznicy kolejowej, której umiejscowienie umożliwia przyszłą budowę bloku – bocznica została przesunięta maksymalnie w stronę jeziora (została oddzielona od jeziora pasem lasu o szerokości ok 30 m). Aby zrealizować to zadanie należało wybudować całą infrastrukturę towarzyszącą bocznicy oraz przebudować lub przełożyć elementy infrastruktury, które kolidowały z przyszłą budową bloku.
W ramach realizacji inwestycji została rozebrana istniejąca bocznica kolejowa o łącznej długości 4,415 km, służąca do obsługi elektrowni wraz z infrastrukturą towarzyszącą (nastawnia, słupy oświetleniowe i trakcyjne, przejazd drogowo-torowy) oraz stara estakada sprężonego powietrza.

- Cele infrastrukturalne i techniczne

  • Budowa nowej bocznicy kolejowej
    • Przeniesienie bocznicy w nowe miejsce, umożliwiające budowę nowego bloku energetycznego.
    • Oddzielenie bocznicy od jeziora pasem lasu o szerokości ok. 30 m.
  • Demontaż i przebudowa istniejącej infrastruktury
    • Rozbiórka starej bocznicy o długości 4,415 km wraz z nastawnią, słupami trakcyjnymi i oświetleniowymi, przejazdem drogowo-torowym oraz estakadą sprężonego powietrza.
  • Budowa infrastruktury towarzyszącej
    • Nowe drogi wewnętrzne, odwodnienie, oświetlenie, systemy sterowania ruchem kolejowym.
    • Przebudowa kolidujących instalacji technicznych i sieci uzbrojenia terenu.


- Cele logistyczne i przemysłowe

  • Zwiększenie efektywności transportu kolejowego do elektrowni
    • Umożliwienie sprawnego dostarczania paliwa i komponentów technologicznych do nowego bloku gazowo-parowego.
    • Usprawnienie logistyki wewnętrznej i zewnętrznej zakładu.
  • Dostosowanie infrastruktury do transportu ponadgabarytowego
    • Przystosowanie dróg i torów do przewozu elementów o masie do 650 ton (np. turbiny, generatory, transformatory).
  • Zwiększenie niezawodności dostaw surowców energetycznych
    • Redukcja ryzyka przestojów produkcyjnych poprzez niezależny dostęp kolejowy.


- Cele środowiskowe i strategiczne
 

  • Wsparcie transformacji energetycznej
    • Inwestycja wspiera budowę nowego bloku gazowo-parowego o mocy 882 MW, który zastąpi wycofywane bloki węglowe, zmniejszając emisję CO₂, pyłów i tlenków siarki.
  • Minimalizacja wpływu na środowisko
    • Przeniesienie bocznicy z dala od jeziora i zastosowanie pasa zieleni izolacyjnej.
    • Ograniczenie hałasu i emisji z transportu dzięki modernizacji torowiska i nawierzchni.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju
    • Utrzymanie ciągłości dostaw energii elektrycznej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE) poprzez modernizację infrastruktury logistycznej elektrowni.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd