ODBUDOWA I MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E30 I CE30 NA ODCINKU LEGNICA – WROCŁAW – OPOLE, SZLAK ŚRODA ŚLĄSKA – MALCZYCE TOR NR 1 I 2 WRAZ ZE STACJĄ MALCZYCE
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum – PRK Kraków SA – Partner
Termin realizacji: 06.03.2009 - 30.06.2011
Wartość kontraktu: 208 982 075,84 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była poprawa bezpieczeństwa oraz dostosowanie linii E30 do standardów technicznych pozwalających na jazdę z prędkością 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torów i sieci trakcyjnej
- Przebudowa 24,5 km torów oraz 23 km sieci trakcyjnej na szlaku Środa Śląska – Malczyce.
- Zabudowa 25 rozjazdów oraz 36 kompletów elektrycznego ogrzewania rozjazdów.
- Modernizacja stacji Malczyce
- Budowa 3 nowych peronów z urządzeniami obsługi podróżnych.
- Przebudowa przejścia tunelowego między peronami z podjazdami dla osób o ograniczonej mobilności.
- Remont 3 zabytkowych wiat oraz instalacja nowego oświetlenia i systemu informacji pasażerskiej.
- Modernizacja urządzeń SRK i elektroenergetycznych
- Kompleksowa modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Instalacja nowych stacji transformatorowych i sieci kablowych SN 20 kV.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości i prędkości
- Umożliwienie jazdy pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h.
- Poprawa punktualności i efektywności przewozów.
- Dostosowanie do standardów AGC/AGTC
- Spełnienie wymogów międzynarodowych korytarzy transportowych, w tym TEN-T.
- Umożliwienie przewozu pociągów o nacisku 221 kN/oś i długości do 740 m.
- Poprawa dostępności transportowej regionu
- Ułatwienie dostępu do głównych ośrodków Dolnego Śląska i Opolszczyzny.
- Integracja z krajową i europejską siecią kolejową.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Ochrona środowiska i redukcja hałasu
- Budowa ekranów akustycznych w ustalonych lokalizacjach.
- Likwidacja przejazdów w poziomie szyn i budowa równoległych dróg dojazdowych.
- Zrównoważony rozwój transportu
- Promowanie kolei jako ekologicznego środka transportu.
- Zmniejszenie emisji CO₂ i zanieczyszczeń dzięki modernizacji infrastruktury.
- Poprawa bezpieczeństwa i dostępności
- Dostosowanie stacji Malczyce do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
- Modernizacja przejść dla pieszych i obiektów inżynieryjnych (4 wiadukty, 7 przepustów kolejowych, 8 drogowych).