MODERNIZACJA UKŁADU TOROWEGO DLA PROWADZENIA RUCHU POCIĄGÓW PASAŻERSKICH W CIĄGU LINII KOLEJOWEJ NR 19 WARSZAWA GŁÓWNA TOWAROWA – JÓZEFINÓW, NR 507 WARSZAWA GŁÓWNA TOWAROWA – WARSZAWA GOŁĄBKI, NR 509 WARSZAWA GŁÓWNA TOWAROWA – WARSZAWA GDAŃSKA
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum – PRK Kraków SA – Partner
Termin realizacji: 15.10.2008 - 31.12.2009
Wartość kontraktu: 146 320 373,88 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była modernizacja linii Nr 19, 507 i 509 z dostosowaniem ich do standardów technicznych pozwalających na prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 80 km/h.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja układu torowego
- Wymiana nawierzchni torowej, rozjazdów i podtorza na liniach nr 19, 507 i 509.
- Dostosowanie geometrii torów do wyższych prędkości i większego obciążenia osiowego (do 221 kN/oś).
- Modernizacja sieci trakcyjnej i elektroenergetyki
- Wymiana przewodów trakcyjnych, kabli zasilających oraz budowa nowych podstacji trakcyjnych.
- Zwiększenie niezawodności zasilania i bezpieczeństwa eksploatacji.
- Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym
- Instalacja nowoczesnych systemów SRK, w tym komputerowych nastawni i systemów detekcji pociągów.
- Przygotowanie infrastruktury pod wdrożenie systemu ERTMS/ETCS.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości i efektywności przewozów
- Umożliwienie prowadzenia większej liczby pociągów pasażerskich i towarowych.
- Skrócenie czasu przejazdu między Warszawą Główną Towarową a stacjami w kierunku zachodnim i północnym.
- Poprawa punktualności i niezawodności
- Likwidacja ograniczeń prędkości i wąskich gardeł infrastrukturalnych.
- Zwiększenie efektywności zarządzania ruchem kolejowym w aglomeracji warszawskiej.
- Integracja z siecią kolejową TEN-T
- Wpisanie modernizowanych linii w europejską sieć transportową.
- Ułatwienie dostępu dla przewoźników krajowych i międzynarodowych.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań
- Zastosowanie nowoczesnych technologii torowych i materiałów wibroizolacyjnych.
- Poprawa komfortu akustycznego w otoczeniu linii kolejowej.
- Zrównoważony rozwój transportu kolejowego
- Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności UE w ramach POIiŚ 2007–2013.
- Wzmocnienie roli kolei jako ekologicznego środka transportu w aglomeracji warszawskiej.
- Poprawa dostępności dla pasażerów
- Modernizacja peronów i przystanków z uwzględnieniem potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
- Ułatwienie przesiadek i integracja z innymi środkami transportu.