MODERNIZACJA TOROWISKA W CIĄGU ULICY GLIWICKIEJ OD PRZYSTANKU TRAMWAJOWEGO „LISA” DO GRANIC MIASTA KATOWICE Z CHORZOWEM. MODERNIZACJA TOROWISKA NA PRZEJEŹDZIE TRAMWAJOWYM W ULICY BRACKIEJ
Inwestor: Tramwaje Śląskie S.A., Miasto Katowice
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 29.11.2013 - 01.07.2015
Wartość kontraktu: 14 317 158,49 PLN
Cele kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była modernizacja linii tramwajowej umożliwiającej stworzenie sprawnego i niezawodnego systemu przemieszczania osób w transporcie publicznym miasta Katowice i Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowiska tramwajowego na odcinku od przystanku „Lisa” do granicy z Chorzowem, obejmująca wymianę nawierzchni torowej, podbudowy oraz systemu odwodnienia.
- Przebudowa przejazdu drogowo-tramwajowego w ul. Brackiej, z zastosowaniem prefabrykowanych płyt torowych z kanałami szynowymi i poliuretanową masą zalewową.
- Modernizacja sieci trakcyjnej wraz z osprzętem, słupami trakcyjnymi i podstacją zasilającą „Bracka”.
- Przebudowa peronów przystankowych z nowymi wiatami, oznakowaniem i systemem informacji pasażerskiej.
- Zastosowanie technologii ograniczających hałas i drgania, m.in. maty wibroizolacyjne i nowoczesne mocowania szyn.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu tramwajowego na jednej z głównych osi komunikacyjnych Katowic.
- Zwiększenie niezawodności i punktualności kursowania tramwajów dzięki nowej infrastrukturze torowej i trakcyjnej.
- Usprawnienie organizacji ruchu drogowego poprzez przebudowę skrzyżowań i zastosowanie tymczasowych rozwiązań komunikacyjnych w trakcie prac.
- Zachowanie ciągłości ruchu tramwajowego poprzez prowadzenie prac przy utrzymaniu ruchu po jednym torze.
- Zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów dzięki nowym peronom, wiatom i cichszym torowiskom.
3. Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu komunikacyjnego w dzielnicy Załęże poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii torowych.
- Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez ograniczenie uciążliwości związanych z ruchem tramwajowym.
- Zwiększenie udziału transportu szynowego w obsłudze komunikacyjnej miasta, zgodnie z polityką zrównoważonego rozwoju Katowic.
- Realizacja celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności UE.
- Wzmocnienie roli komunikacji publicznej jako alternatywy dla transportu indywidualnego w aglomeracji górnośląskiej.