MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ NR 4 - CENTRALNA MAGISTRALA KOLEJOWA MODERNIZACJA SIECI TRAKCYJNEJ NA SZLAKU OLSZAMOWICE-WŁOSZCZOWA PŁN. W TORZE NR 1 I 2 LINII KOLEJOWEJ NR 4 (CMK) GRODZISK MAZOWIECKI – ZAWIERCIE
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 04.03.2011 - 10.12.2011
Wartość kontraktu: 39 790 860,29 PLN
Cel kontraktu:
Celem realizacji była modernizacja sieci trakcyjnej linii kolejowej nr 4 (CMK) Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie na szlaku Olszamowice–Włoszczowa Płn. od km 125,148 do km 139,100 w torze nr 1 przystosowanej do prędkości Vmax=200km/h w systemie zasilania 3kV DC, a w przyszłości wywieszenie sieci w systemie zasilania 2x25kV AC przystosowanej do prędkości Vmax=350km/h.
1. Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja sieci trakcyjnej typu 2C120-2C w celu dostosowania jej do eksploatacji z prędkościami do 250 km/h, poprzez:
- wymianę przewodów jezdnych i nośnych,
- zastosowanie nowych przęseł naprężenia z oddzielnymi urządzeniami naprężającymi,
- poprawę tłumienia drgań i odporności na warunki atmosferyczne.
- Zwiększenie niezawodności zasilania trakcyjnego na jednym z najbardziej obciążonych odcinków CMK.
- Zabudowa nowoczesnych rozjazdów z ruchomym dziobem krzyżownicy, umożliwiających jazdę z dużymi prędkościami (do 250 km/h).
- Przygotowanie infrastruktury do wdrożenia systemu ETCS poziomu 2, umożliwiającego automatyczne sterowanie ruchem pociągów.
2. Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości linii CMK dla ruchu pasażerskiego i towarowego – umożliwienie przejazdu większej liczby składów w krótszym czasie.
- Skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Kraków/Katowice/Wrocław dzięki podniesieniu prędkości do 200–250 km/h.
- Umożliwienie wyprzedzania pociągów towarowych przez ekspresy pasażerskie na zmodernizowanych stacjach (np. Olszamowice).
- Zwiększenie efektywności eksploatacyjnej poprzez automatyzację sterowania ruchem i redukcję zatrudnienia na przejazdach kategorii A i B.
3. Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji CO₂ i hałasu dzięki zwiększeniu udziału kolei w przewozach pasażerskich i towarowych oraz zastosowaniu ekranów akustycznych.
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn i budowę bezkolizyjnych skrzyżowań.
- Zwiększenie atrakcyjności kolei jako środka transportu w ramach krajowej polityki transportowej i integracji z europejską siecią TEN-T.
- Wspieranie rozwoju regionalnego poprzez lepsze skomunikowanie województw mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i śląskiego.