MODERNIZACJA LINII NR 20 W OBRĘBIE STACJI PKP WARSZAWA GDAŃSKA W POWIĄZANIU Z LINIĄ E65 I STACJĄ METRA A17 DWORZEC GDAŃSKI ETAP II W RAMACH PROJEKTU NA LINII OBWODOWEJ W WARSZAWIE (ODCINEK WARSZAWA GOŁĄBKI / WARSZAWA ZACHODNIA – WARSZAWA GDAŃSKA)
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum - ZUE S.A. - Partner
Termin realizacji: 12.06.2015 - 26.09.2016
Wartość kontraktu: 53 122 187,10 PLN
Celem kontraktu było:
- uzyskanie możliwie najbardziej prostego i przejrzystego układu torowego, pozwalającego na pełne rozdzielenie ruchu osobowego od towarowego z równoczesnym uzyskaniem możliwości prowadzenia ruchu po torach głównych zasadniczych z szybkością 80 km/h dla ruchu osobowego i 60 km/h dla ruchu towarowego
- skomunikowanie sieci kolejowej z komunikacją miejską,
- dostosowanie stacji do obsługi osób o ograniczonej sprawności ruchowej,
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja układu torowego w obrębie stacji Warszawa Gdańska – przebudowa torów głównych zasadniczych i rozjazdów (19 szt.).
- Budowa nowego peronu z wiatą, systemem informacji pasażerskiej, windami i oznaczeniami dotykowymi dla osób niewidomych.
- Modernizacja 10 km sieci trakcyjnej, instalacja elektrycznego ogrzewania rozjazdów, przebudowa urządzeń SRK i teletechniki.
- Budowa przejścia podziemnego dla pieszych łączącego Żoliborz z dworcem kolejowym i stacją metra A17.
- Dostosowanie infrastruktury do obsługi osób o ograniczonej mobilności – windy, schody ruchome, oznaczenia dotykowe.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości linii nr 20 – z 45–90 pociągów do nawet 200 na dobę.
- Zwiększenie prędkości pociągów z 40 km/h do 80 km/h dla ruchu pasażerskiego i 60 km/h dla towarowego.
- Rozdzielenie ruchu pasażerskiego od towarowego – optymalizacja układu torowego.
- Integracja kolei z komunikacją miejską – metro, tramwaje, autobusy – stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego.
- Poprawa punktualności i niezawodności przewozów SKM, KM i dalekobieżnych.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań dzięki nowym technologiom torowym i ekranom akustycznym.
- Poprawa jakości powietrza poprzez zwiększenie udziału transportu szynowego.
- Zwiększenie dostępności transportu publicznego dla mieszkańców dzielnic: Żoliborz, Wola, Praga Północ.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego rozwoju transportu oraz integracja z siecią TEN-T.
- Projekt współfinansowany ze środków UE – instrument Connecting Europe Facility (CEF).