MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ NR 274 WROCŁAW-ZGORZELEC NA ODCINKU WROCŁAW-JELENIA GÓRA” -MODERNIZACJA NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ WRAZ Z ROBOTAMI TOWARZYSZĄCYMI, PODG. SMOLEC, TOR NR 1 SZLAK SMOLEC-KĄTY WROCŁAWSKIE, TOR NR 1 SZLAK KĄTY WROCŁAWSKIE – MIETKÓW, ORAZ TOR NR 3 W STACJI BOGUSZÓW GORCE ZACHÓD
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 21.03.2014 - 04.11.2015
Wartość kontraktu: 52 196 833,50 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była poprawa bezpieczeństwa oraz dostosowanie linii 274 na przedmiotowych odcinkach do standardów technicznych pozwalających na jazdę z prędkością konstrukcyjną: 120 km/h i nacisku 221 kN (dla toru nr 2 podg.Smolec i toru nr 1 szlaku Smolec - Kąty Wrocławskie), 130 km/h i nacisku 221 kN (dla toru nr 1 i 2 szlaku Kąty Wrocławskie - Mietków), 40 km/h i nacisku 211 kN (dla toru nr 3 stacji Boguszów Gorce Zachód).
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja nawierzchni torowej na wskazanych odcinkach, w tym wymiana podkładów, szyn, podsypki oraz regulacja toru w planie i profilu.
- Reelektryfikacja szlaku Smolec–Kąty Wrocławskie – wymiana sieci trakcyjnej typu C95-2C na YwsC120-2C-M. [grupazue.pl]
- Modernizacja toru nr 3 w stacji Boguszów Gorce Zachód – dostosowanie do parametrów technicznych dla prędkości 40 km/h i nacisku 211 kN/oś.
- Dostosowanie torów do prędkości konstrukcyjnej:
- 120 km/h i nacisku 221 kN/oś (Smolec–Kąty Wrocławskie),
- 130 km/h i nacisku 221 kN/oś (Kąty Wrocławskie–Mietków).
- Modernizacja urządzeń SRK i elektroenergetycznych, odwodnienia oraz infrastruktury towarzyszącej.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa przepustowości linii kolejowej nr 274, będącej częścią Śląskiej Kolei Górskiej.
- Skrócenie czasu przejazdu na trasie Wrocław–Jelenia Góra – docelowo do ok. 100 minut dla pociągów EIC Premium.
- Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez modernizację torów, rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych.
- Usprawnienie przewozów towarowych i pasażerskich dzięki poprawie parametrów technicznych linii.
- Zwiększenie niezawodności infrastruktury i zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja hałasu i drgań dzięki nowoczesnym technologiom torowym i trakcyjnym.
- Poprawa efektywności energetycznej poprzez wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń zasilających.
- Zwiększenie dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców Dolnego Śląska.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego transportu i integracji regionalnej.
- Projekt współfinansowany ze środków budżetu państwa – wartość inwestycji: 76,5 mln PLN, dofinansowanie: 49,8 mln PLN.