MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E65/CE65 NA ODCINKU WARSZAWA – GDYNIA – OBSZAR LCS DZIAŁDOWO W RAMACH PROJEKTU POIIŚ 7.1-41
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum – PRK Kraków SA – Partner
Termin realizacji: 10.06.2010 - 24.10.2013
Wartość kontraktu: 952 971 169,50 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była poprawa bezpieczeństwa oraz dostosowanie linii E-65 do standardów technicznych pozwalających na jazdę z prędkością 160 km/h dla pociągów pasażerskich, 200 km/h dla pociągów z pudłem wychylnym i 120 km/h dla pociągów towarowych i nacisku 221 kN, a w zakresie sieci trakcyjnej do prędkości 200/250 km/h.zakresie sieci trakcyjnej do prędkości 200/250 km/h.
Korzyści dla społeczeństwa i środowiska
• Poprawa stanu środowiska w otoczeniu linii,
• Poprawa dostępności do nowoczesnej oferty przewozowej transportu szynowego,
• Poprawa bezpieczeństwa w związku z likwidacją przejść w poziomie szyn,
• Projekt obejmuje modernizację stacji kolejowych przystosowanych do użytkowania przez osoby niepełnosprawne,
• Projekt przyczynia się do realizacji polityki równych szans przez udostępnienie mieszkańcom szybkiego transportu kolejowego do większych ośrodków gospodarczych i edukacyjnych.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja układu torowego i podtorza
- Wymiana torów, rozjazdów i korekta łuków w celu umożliwienia jazdy z prędkością do 160 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe).
- Wzmocnienie podtorza i odwodnienia dla zapewnienia trwałości infrastruktury.
- Modernizacja sieci trakcyjnej i elektroenergetyki
- Wymiana sieci trakcyjnej i zasilania trakcyjnego.
- Modernizacja urządzeń elektroenergetyki nietrakcyjnej i teletechniki.
- Nowoczesne sterowanie ruchem kolejowym
- Instalacja systemów ERTMS/ETCS i GSM-R.
- Budowa Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Działdowie.
- Bezkolizyjne skrzyżowania i obiekty inżynieryjne
- Likwidacja przejazdów w poziomie szyn, budowa wiaduktów i przejść podziemnych.
- Modernizacja i budowa mostów, przepustów i wiaduktów.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości i punktualności
- Umożliwienie prowadzenia większej liczby pociągów na trasie Warszawa – Gdynia.
- Przystosowanie linii do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.
- Umożliwienie przejazdu pociągów o nacisku 221 kN/oś.
- Skrócenie czasu przejazdu i poprawa punktualności połączeń dalekobieżnych i regionalnych.
- Dostosowanie do wymogów AGC/AGTC i TEN-T
- Spełnienie standardów międzynarodowych korytarzy transportowych.
- Integracja z europejską siecią kolejową i poprawa konkurencyjności transportu kolejowego.
- Wsparcie dla przewozów towarowych
- Umożliwienie przejazdu pociągów towarowych o długości do 740 m i nacisku 221 kN/oś.
- Poprawa dostępu do portów i terminali intermodalnych.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Ochrona środowiska naturalnego
- Budowa zbiorników sedymentacyjnych i systemów oczyszczania wód opadowych.
- Przystosowanie mostów i przepustów do migracji zwierząt (tzw. suche półki). [plk-inwestycje.pl]
- Redukcja hałasu i wibracji
- Montaż ekranów akustycznych (1,009 km), odstraszaczy akustycznych (3,2 km) i optycznych (2,4 km).
- Zastosowanie mat antywibracyjnych i specjalnych konstrukcji podtorza. [plk-inwestycje.pl]
- Zrównoważony rozwój i mobilność
- Promowanie kolei jako ekologicznego środka transportu.
- Zwiększenie udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych w regionach Mazowsza, Warmii i Pomorza. [kurier-kolejowy.pl]