MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E30 NA ODCINKU WĘGLINIEC – BIELAWA DOLNA W RAMACH PROJEKTU ISPA NR 2001/PL/16/P/PT/016
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum – PRK Kraków SA – Lider
Termin realizacji: 10.05.2005 - 14.12.2007
Wartość kontraktu: 20 022 176,99 PLN
Inwestycja otrzymała Dyplom Uznania w Konkursie "Budowa Roku 2007" Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była poprawa bezpieczeństwa oraz dostosowanie linii E-30 do standardów technicznych pozwalających na jazdę z prędkością 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
- Cele techniczne i infrastrukturalne
- Dostosowanie linii do europejskich standardów technicznych
- Modernizacja torów, rozjazdów i podtorza w celu umożliwienia jazdy z prędkością do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.
- Zabudowa nowoczesnych systemów sterowania ruchem
- Wdrożenie ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz systemu GSM-R dla poprawy bezpieczeństwa i interoperacyjności.
- Modernizacja urządzeń SRK i przejazdów kolejowych
- Instalacja eurobalis, koderów LEU, centrów sterowania radiowego RBC oraz kamer na przejazdach kategorii A i C.
- Poprawa infrastruktury stacyjnej i energetycznej
- Budowa nowych nastawni, przebudowa sieci trakcyjnej i obiektów radiokomunikacyjnych.
- Cele operacyjne i komunikacyjne
- Zwiększenie przepustowości i punktualności
- Optymalizacja układu torowego i systemów sterowania w celu skrócenia czasu przejazdu i redukcji opóźnień.
- Zapewnienie interoperacyjności w ramach korytarza paneuropejskiego
- Umożliwienie płynnego ruchu pociągów międzynarodowych bez konieczności zmiany lokomotyw czy maszynistów na granicy.
- Integracja z systemami informacyjnymi i telekomunikacyjnymi
- Wdrożenie cyfrowej radiołączności GSM-R dla komunikacji między maszynistami a centrami sterowania.
- Cele społeczne i środowiskowe
- Poprawa bezpieczeństwa podróżnych i obsługi towarowej
- Redukcja wypadkowości na przejazdach i w ruchu kolejowym dzięki nowym systemom sterowania.
- Zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko
- Ograniczenie zużycia energii przez pojazdy trakcyjne oraz redukcja emisji zanieczyszczeń związanych z produkcją energii.
- Wspieranie rozwoju regionu i dostępności transportowej
- Ułatwienie podróży i transportu towarów w regionie Dolnego Śląska, co sprzyja rozwojowi gospodarczemu.