MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E30 NA ODCINKU OPOLE – WROCŁAW – LEGNICA. PRZEBUDOWA STACJI OŁAWA
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: Konsorcjum – PRK Kraków SA – Partner
Termin realizacji: 26.04.2007 - 31.12.2008
Wartość kontraktu: 14 956 102,00 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była poprawa bezpieczeństwa oraz dostosowanie linii E30 do standardów technicznych pozwalających na jazdę z prędkością 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja układu torowego stacji Oława
- Przebudowa torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej w celu zwiększenia przepustowości i niezawodności ruchu kolejowego.
- Instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) i systemów bezpieczeństwa.
- Budowa nowych peronów z dostępem dla osób o ograniczonej mobilności.
- Dostosowanie parametrów technicznych do standardów UE
- Prędkość projektowa do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.
- Nacisk osiowy do 221 kN/oś, długość pociągów towarowych do 740 m.
- Zgodność z wymaganiami sieci TEN-T i interoperacyjności (ERTMS/ETCS, GSM-R).
- Poprawa bezpieczeństwa infrastruktury
-
- Przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i budowa przejść podziemnych.
- Nowe oświetlenie, monitoring i systemy informacji pasażerskiej.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości linii E30
-
- Umożliwienie sprawniejszego prowadzenia ruchu mieszanego (pasażerskiego i towarowego).
- Skrócenie czasu przejazdu między Opolem, Wrocławiem i Legnicą.
- Wsparcie dla transportu intermodalnego i przemysłu
-
- Ułatwienie dostępu do portów logistycznych i terminali przeładunkowych.
- Zwiększenie konkurencyjności kolei względem transportu drogowego.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji i hałasu
- Zastosowanie ekranów akustycznych i zieleni izolacyjnej.
- Ograniczenie emisji CO₂ poprzez zwiększenie udziału kolei w transporcie publicznym i towarowym.
- Ochrona środowiska naturalnego
- Prace prowadzone w istniejącym śladzie linii, minimalizujące ingerencję w środowisko.
- Monitoring środowiskowy i analiza porealizacyjna wpływu inwestycji na klimat akustyczny, wodny i przyrodniczy.
- Wzmacnianie spójności terytorialnej i mobilności
- Poprawa dostępności transportowej regionów Dolnego i Opolskiego Śląska.
- Wzrost atrakcyjności kolei jako środka transportu w ruchu regionalnym, krajowym i międzynarodowym.