BUDOWA ZAJEZDNI TRAMWAJOWEJ FRANOWO W POZNANIU
Inwestor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Spółka z o.o.
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 13.07.2011 - 10.06.2015
Wartość kontraktu: 259 727 304,80 PLN
Inwestycja otrzymała Tytuł „Budowa Roku 2015” (Nagroda I stopnia) w kategorii "Obiekty komunalne i komunikacja" w Konkursie Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Cele kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była budowa największej (17 ha) i najnowocześniejszej w Polsce zajezdni tramwajowej, pierwszej zarządzanej automatycznie oraz jednej z najnowocześniejszych w Europie, która docelowo obsłuży 150 tramwajów.
1. Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa największej i najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce o powierzchni 17 ha, przystosowanej do obsługi 150 tramwajów.
- Powstanie kompleksu technicznego obejmującego:
- halę postojową (32 000 m²),
- halę remontową,
- halę warsztatową,
- podstację trakcyjną,
- 16 km torów tramwajowych,
- ponad 120 rozjazdów.
- Zastosowanie automatycznego systemu zarządzania zajezdnią (DMS) – pierwszego tego typu w Polsce.
- Zintegrowanie z nową trasą tramwajową os. Lecha – Franowo, umożliwiającą bezkolizyjny dojazd do zajezdni.
2. Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie efektywności obsługi technicznej taboru tramwajowego w Poznaniu.
- Zamknięcie przestarzałych zajezdni przy ul. Gajowej i Madalińskiego oraz likwidacja torów odstawczych przy ul. Budziszyńskiej.
- Poprawa organizacji pracy MPK Poznań dzięki centralizacji obsługi technicznej i postojowej.
- Umożliwienie rozwoju nowoczesnych zakładów torowo-sieciowych w ramach infrastruktury zajezdni.
3. Cele środowiskowe i strategiczne
- Poprawa jakości środowiska miejskiego poprzez likwidację uciążliwych obiektów w centrum miasta.
- Zwiększenie efektywności energetycznej dzięki nowoczesnym instalacjom i systemom zarządzania.
- Zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów poprzez lepszą obsługę techniczną taboru.
- Realizacja celów polityki zrównoważonego transportu i strategii rozwoju komunikacji miejskiej w Poznaniu.
- Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013.