BUDOWA TRASY TRAMWAJOWEJ OS. LECHA – FRANOWO W POZNANIU
Inwestor: Infrastruktura Euro Poznań 2012 Sp. z o.o.
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Partner
Termin realizacji: 01.04.2011 - 31.07.2012
Wartość kontraktu: 224 983 160,35 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była budowa trasy tramwajowej (częściowo poprowadzonej w tunelu) od pętli tramwajowej na os. Lecha do osiedla Franowo w ramach rozbudowy poznańskiej infrastruktury przed EURO 2012.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa nowej trasy tramwajowej o długości 2,5 km
- W tym ok. 1 km w tunelu – drugim najdłuższym tramwajowym tunelu w Polsce, wyposażonym w sztywną sieć trakcyjną.
- Realizacja nowoczesnych przystanków: Os. Lecha, Piaśnicka/Rynek, Piaśnicka/Kurlandzka, Szwedzka, Szwajcarska oraz pętla Franowo.
- Bezkolizyjny układ torowy
- Trasa przebiega w pełni autonomicznie, bezkolizyjnie przecinając ulice poprzeczne, co skraca czas przejazdu i zwiększa bezpieczeństwo.
- Integracja z nową zajezdnią tramwajową Franowo
- Połączenie nowej zajezdni z istniejącą siecią tramwajową, umożliwiające obsługę techniczną nowoczesnego taboru.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa dostępności komunikacyjnej południowo-wschodnich dzielnic Poznania
- Ułatwienie dojazdu do centrum miasta z osiedli Czecha, Rusa oraz kompleksów handlowych M1 i IKEA.
- Odciążenie przeciążonych linii autobusowych
- Przejęcie części potoków pasażerskich z transportu indywidualnego i autobusowego dzięki szybkiemu tramwajowi.
- Przygotowanie infrastruktury pod EURO 2012
- Projekt był częścią programu „Infrastruktura EURO Poznań 2012”, mającego na celu usprawnienie komunikacji miejskiej przed mistrzostwami.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji i hałasu
- Promowanie transportu szynowego jako ekologicznej alternatywy dla samochodów.
- Zastosowanie technologii tłumiących hałas i drgania w tunelu i torowisku.
- Zrównoważony rozwój transportu miejskiego
- Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach WRPO 2007–2013.
- Poprawa jakości życia mieszkańców
- Skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa.
- Estetyzacja przestrzeni publicznej – nowoczesne przystanki, infrastruktura towarzysząca.