„BUDOWA TRASY TRAMWAJU SZYBKIEGO OD UL. KASPRZAKA DO WILANOWA NA ODCINKU OD DWORCA ZACHODNIEGO DO WĘZŁA Z UL. GRÓJECKĄ”
Inwestor: Tramwaje Warszawskie sp. z o.o.
Wykonawca: Konsorcjum: ZUE S.A. - Lider
Termin realizacji: 20.02.2024 - 20.04.2026
Wartość kontraktu: 362 600 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa nowoczesnej infrastruktury tramwajowej
- Tunel tramwajowy o długości ponad 600 m pod Alejami Jerozolimskimi, Parkiem Zachodnim i ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
- Podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim (poziom -2) z bezpośrednim połączeniem z peronami kolejowymi.
- Integracja z istniejącą siecią komunikacyjną
- Połączenie z liniami tramwajowymi w ciągu ul. Grójeckiej.
- Budowa nowej podstacji trakcyjnej i przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej.
- Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych
- Wydzielone torowiska, systemy informacji pasażerskiej, monitoring, windy i schody ruchome.
- Zielone torowiska i elementy małej architektury na przystankach.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa dostępności komunikacyjnej zachodnich dzielnic Warszawy
- Bezpośrednie połączenie tramwajowe z Dworcem Zachodnim – kluczowym węzłem przesiadkowym.
- Ułatwienie dojazdu do centrum miasta i innych dzielnic bez konieczności przesiadek.
- Zwiększenie przepustowości i niezawodności transportu publicznego
- Umożliwienie kursowania nowoczesnych tramwajów Hyundai Rotem.
- Redukcja czasu przejazdu między Wilanowem a Dworcem Zachodnim do ok. 30 minut.
- Wsparcie dla rozwoju gospodarczego miasta
- Ułatwienie dojazdu do obszarów biurowych, handlowych i usługowych.
- Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej rejonu Ochoty i Woli.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Promowanie zrównoważonego transportu
- Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
- Zmniejszenie emisji CO₂ i hałasu dzięki elektrycznemu transportowi zbiorowemu.
- Zwiększenie udziału transportu publicznego w mobilności miejskiej
- Zachęta do rezygnacji z samochodów na rzecz szybkiego tramwaju.
- Integracja z innymi środkami transportu: kolej, metro, autobusy.
- Ochrona terenów zielonych i przestrzeni miejskiej
- Budowa tunelu pod Parkiem Pięciu Sióstr bez ingerencji w powierzchnię.
- Zielone torowiska i nasadzenia roślinne wzdłuż trasy.
- Cele społeczne
- Poprawa jakości życia mieszkańców
- Szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy dojazd do pracy, szkół i uczelni.
- Nowoczesne przystanki dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
- Bezpieczna i komfortowa przestrzeń publiczna
- Przystanki wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne i monitoring.
- Rozwiązania chroniące pieszych przed ochlapywaniem i zapewniające wygodę oczekiwania.
- Zaangażowanie mieszkańców w rozwój miasta
- Informowanie o postępach prac i zmianach w organizacji ruchu.
- Uwzględnienie potrzeb lokalnych społeczności w projektowaniu przystanków i tras.