„MODERNIZACJA UKŁADÓW ZASILANIA W PODSTACJACH TRAKCYJNYCH - BUDOWA PODSTACJI PROSTOWNIKOWEJ "WIREK" W RUDZIE ŚLĄSKIEJ” ZADANIE 10 W RAMACH PROJEKTU PN.: „MODERNIZACJA I ROZWÓJ INFRASTRUKTURY TRAMWAJOWEJ W GÓRNOŚLĄSKO – ZAGŁĘBIOWSKIEJ METROPOLII – ETAP I”
Inwestor: Tramwaje Śląskie S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 22.01.2025 - 22.03.2026
Wartość kontraktu: 14 329497,37 PLN
Cele kontraktu:
Głównym celem projektu jest poprawa niezawodności systemu zasilania linii tramwajowej nr 9, jednej z kluczowych arterii transportu tramwajowego w konurbacji górnośląskiej. Trasa linii licząca ponad 19 km, z czego ponad 9 km w Rudzie Śląskiej, łączy aż cztery miasta: Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Bytom, dlatego jej modernizacja jest tak istotna dla rozwoju transportu publicznego. Zakres prac obejmuje budowę nowego obiektu podstacji trakcyjnej, a także wykonanie nowych linii kablowych, które zostaną zintegrowane z istniejącym układem zasilania i sterowania. W ramach przedsięwzięcia dotychczasowa, wysłużona podstacja trakcyjna zostanie zastąpiona nowoczesnym obiektem, wokół którego teren zostanie estetycznie zagospodarowany. Po wybudowaniu nowego budynku, stary zostanie rozebrany. Całość projektu poprawi walory estetyczne otoczenia, co jest istotne dla mieszkańców miasta.
- Cele techniczne i funkcjonalne:
- Budowa nowoczesnej podstacji prostownikowej „Wirek”
- Realizacja obiektu zgodnie z aktualnymi standardami technicznymi, zapewniającego niezawodne zasilanie trakcyjne dla systemu tramwajowego.
- Zwiększenie niezawodności i stabilności zasilania trakcyjnego
- Modernizacja układów zasilania w celu ograniczenia ryzyka awarii, poprawy ciągłości ruchu tramwajowego oraz zwiększenia bezpieczeństwa eksploatacji.
- Integracja nowej podstacji z istniejącą infrastrukturą elektroenergetyczną
- Zapewnienie kompatybilności technicznej z siecią zasilającą oraz systemami sterowania i monitoringu.
- Zwiększenie efektywności energetycznej systemu zasilania
- Wdrożenie rozwiązań umożliwiających optymalizację zużycia energii elektrycznej oraz redukcję strat przesyłowych.
- Cele środowiskowe:
- Ograniczenie wpływu infrastruktury elektroenergetycznej na środowisko
- Zastosowanie technologii niskoemisyjnych, energooszczędnych urządzeń oraz rozwiązań minimalizujących hałas i drgania.
- Zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju
- Realizacja inwestycji z uwzględnieniem ochrony środowiska, efektywnego gospodarowania zasobami oraz minimalizacji śladu węglowego.
Cele społeczne i strategiczne:
- Poprawa jakości usług transportu publicznego w Metropolii
- Zapewnienie stabilnego zasilania jako warunku dla punktualności, bezpieczeństwa i komfortu podróży tramwajem.
- Wzmocnienie infrastruktury tramwajowej jako elementu rozwoju regionu
- Realizacja zadania jako część strategicznego projektu modernizacji transportu publicznego w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii.
- Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i pracowników
- Budowa obiektu zgodnie z przepisami BHP oraz normami technicznymi, z uwzględnieniem systemów zabezpieczeń i monitoringu.
- Promowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych
- Wdrożenie innowacyjnych systemów sterowania, automatyki i diagnostyki w celu zwiększenia efektywności zarządzania infrastrukturą zasilającą.