BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ Z CENTRUM MIASTA DO DWORCA KOLEJOWEGO BYDGOSZCZ GŁÓWNA Z ROZBUDOWĄ ULIC MARSZAŁKA FOCHA, NARUSZEWICZA, DWORCOWEJ I ZYGMUNTA AUGUSTA W BYDGOSZCZY
Inwestor: Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 23.08.2010 - 23.11.2012
Wartość kontraktu: 70 344 877,34 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była integracja środków transportu zbiorowego poprzez budowę nowej linii tramwajowej wraz z przeprawą mostową łączącą dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna (po 22 latach), z istniejącą siecią tramwajową, co ma odciążyć układ komunikacyjny w rejonie śródmieścia i centrum miasta oraz pozwolić na szybsze połączenie transportem zbiorowym z dworcem kolejowym.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa nowej linii tramwajowej o długości 1,75 km, łączącej centrum miasta z dworcem kolejowym Bydgoszcz Główna.
- Budowa nowego mostu tramwajowego przez Brdę – most im. Władysława Jagiełły, pierwszego w Bydgoszczy mostu podwieszanego dla tramwajów.
- Przebudowa układu drogowego ulic: Focha, Naruszewicza, Dworcowej i Zygmunta Augusta.
- Budowa pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Rycerskiej.
- Modernizacja infrastruktury podziemnej: wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej, teletechnicznej.
- Instalacja Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) – tablice DIP, monitoring, system informacji pasażerskiej
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Przywrócenie bezpośredniego połączenia tramwajowego z dworcem kolejowym, po 22 latach przerwy (od 1990 r.).
- Usprawnienie komunikacji miejskiej w śródmieściu i okolicach dworca.
- Integracja transportu tramwajowego z kolejowym – stworzenie węzła przesiadkowego.
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców i podróżnych.
- Poprawa płynności ruchu dzięki nowej organizacji skrzyżowań i torowisk.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji spalin i hałasu w centrum miasta poprzez promowanie transportu szynowego.
- Zwiększenie udziału transportu publicznego w podróżach miejskich.
- Rewitalizacja przestrzeni miejskiej w rejonie dworca – estetyzacja ulic, nowe nasadzenia, iluminacja mostu.