Realizacje

Infrastuktura miejska

Budowa linii tramwajowej Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca Zachodniego w Poznaniu

BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ POZNAŃSKIEGO SZYBKIEGO TRAMWAJU PST DO DWORCA ZACHODNIEGO W POZNANIU

Inwestor: Miasto Poznań, reprezentowane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu

Wykonawca: ZUE S.A.

Termin realizacji: 30.08.2011 - 30.08.2013

Wartość kontraktu: 131 068 222,00 PLN

Cele kontraktu:

  • Celem przedsięwzięcia była budowa nowego odcinka linii PST do Dworca Zachodniego w ramach rozbudowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju


Charakterystyka kontraktu:
Roboty torowe:

  • budowa nowej linii tramwajowej dł. 4 490 m poj. toru (w konstrukcji bezpodsypkowej i tłuczniowej)
  • montaż 12 kpl. rozjazdów (w konstrukcji bezpodsypkowej i tłuczniowej)
  • montaż 6 szt. smarownic

Roboty drogowe:

  • remont ul. Zachodniej – wykonanie nawierzchni chodników i jezdni z kostki kamiennej
  • wykonanie drogi technicznej z betonowej kostki brukowej
  • wykonanie oznakowania pionowego oraz poziomego
  • przebudowa oświetlenia ulicznego
  • przebudowa kanalizacji deszczowej

Sieć trakcyjna:

  • montaż sieci trakcyjnej – 4 200 mb.
  • sterowanie i ogrzewanie zwrotnic

Roboty inżynieryjne:

  • budowa przejścia podziemnego z częścią sanitarną przystanku PST przy Dworcu Zachodnim o pow. 1 006 m2

Roboty kubaturowe:

  • budowa zadaszenia platform przystankowych o konstrukcji stalowej z przykryciem szklanym o łącznej pow. 2 740 m2
  • dostawa i montaż wind – 4 szt.
  • dostawa i montaż schodów ruchomych – 6 szt.

 Roboty odwodnieniowe:

  • wykonanie zbiorników retencyjnych i przepompowni
  • systemy informacji pasażerskiej
  • zieleń przyuliczna

- Cele infrastrukturalne i techniczne
  • Budowa nowego odcinka linii tramwajowej PST
    • Dwutorowa linia tramwajowa o długości 2 km w konstrukcji bezpodsypkowej i tłuczniowej.
    • Montaż 12 rozjazdów, 6 smarownic oraz 4,2 km sieci trakcyjnej. 
  • Budowa nowoczesnego przystanku „Dworzec Zachodni”
    • Przystanek o długości 108 m z przeszkloną halą peronową (kubatura 17,5 tys. m³).
    • Zadaszenie platform przystankowych o powierzchni 2 740 m², wyposażone w 4 windy i 6 schodów ruchomych.
  • Budowa tunelu pieszo-komunikacyjnego
    • Przejście podziemne łączące perony tramwajowe z dworcem kolejowym PKP.
    • Część sanitarna i systemy informacji pasażerskiej. [grupazue.pl]

- Cele logistyczne i przemysłowe
  • Integracja komunikacji miejskiej z kolejową
    • Bezpośrednie połączenie PST z Dworcem Zachodnim umożliwiające wygodne przesiadki.
    • Ułatwienie dostępu do głównych tras kolejowych i regionalnych.
  • Odciążenie newralgicznych punktów sieci tramwajowej
    • Zmniejszenie obciążenia mostu Teatralnego i ronda Kaponiera – kluczowych węzłów komunikacyjnych.
    • Poprawa płynności ruchu tramwajowego w centrum miasta.
  • Zwiększenie przepustowości i niezawodności transportu
    • Umożliwienie obsługi większej liczby pasażerów w godzinach szczytu.
    • Wprowadzenie nowoczesnych tramwajów (np. Moderus Beta, Tramino) na nową trasę. 
 
- Cele środowiskowe i strategiczne
  • Promowanie transportu zbiorowego jako alternatywy dla samochodów
    • Zmniejszenie emisji spalin i hałasu w centrum miasta.
    • Zachęta do korzystania z komunikacji miejskiej poprzez wygodne połączenia i nowoczesną infrastrukturę. 
  • Zrównoważony rozwój infrastruktury miejskiej
    • Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach WRPO 2007–2013.
    • Całkowita wartość inwestycji: 126 mln zł, z czego ponad 54 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne.
  • Poprawa estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej
    • Nowoczesna architektura przystanku, zadaszenia i tunelu.
    • Zieleń przyuliczna i uporządkowana infrastruktura drogowa w rejonie ul. Zachodniej.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd