BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ POZNAŃSKIEGO SZYBKIEGO TRAMWAJU PST DO DWORCA ZACHODNIEGO W POZNANIU
Inwestor: Miasto Poznań, reprezentowane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 30.08.2011 - 30.08.2013
Wartość kontraktu: 131 068 222,00 PLN
Cele kontraktu:
- Celem przedsięwzięcia była budowa nowego odcinka linii PST do Dworca Zachodniego w ramach rozbudowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
Charakterystyka kontraktu:
Roboty torowe:
- budowa nowej linii tramwajowej dł. 4 490 m poj. toru (w konstrukcji bezpodsypkowej i tłuczniowej)
- montaż 12 kpl. rozjazdów (w konstrukcji bezpodsypkowej i tłuczniowej)
- montaż 6 szt. smarownic
Roboty drogowe:
- remont ul. Zachodniej – wykonanie nawierzchni chodników i jezdni z kostki kamiennej
- wykonanie drogi technicznej z betonowej kostki brukowej
- wykonanie oznakowania pionowego oraz poziomego
- przebudowa oświetlenia ulicznego
- przebudowa kanalizacji deszczowej
Sieć trakcyjna:
- montaż sieci trakcyjnej – 4 200 mb.
- sterowanie i ogrzewanie zwrotnic
Roboty inżynieryjne:
- budowa przejścia podziemnego z częścią sanitarną przystanku PST przy Dworcu Zachodnim o pow. 1 006 m2
Roboty kubaturowe:
- budowa zadaszenia platform przystankowych o konstrukcji stalowej z przykryciem szklanym o łącznej pow. 2 740 m2
- dostawa i montaż wind – 4 szt.
- dostawa i montaż schodów ruchomych – 6 szt.
Roboty odwodnieniowe:
- wykonanie zbiorników retencyjnych i przepompowni
- systemy informacji pasażerskiej
- zieleń przyuliczna
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa nowego odcinka linii tramwajowej PST
- Dwutorowa linia tramwajowa o długości 2 km w konstrukcji bezpodsypkowej i tłuczniowej.
- Montaż 12 rozjazdów, 6 smarownic oraz 4,2 km sieci trakcyjnej.
- Budowa nowoczesnego przystanku „Dworzec Zachodni”
- Przystanek o długości 108 m z przeszkloną halą peronową (kubatura 17,5 tys. m³).
- Zadaszenie platform przystankowych o powierzchni 2 740 m², wyposażone w 4 windy i 6 schodów ruchomych.
- Budowa tunelu pieszo-komunikacyjnego
- Przejście podziemne łączące perony tramwajowe z dworcem kolejowym PKP.
- Część sanitarna i systemy informacji pasażerskiej. [grupazue.pl]
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Integracja komunikacji miejskiej z kolejową
- Bezpośrednie połączenie PST z Dworcem Zachodnim umożliwiające wygodne przesiadki.
- Ułatwienie dostępu do głównych tras kolejowych i regionalnych.
- Odciążenie newralgicznych punktów sieci tramwajowej
- Zmniejszenie obciążenia mostu Teatralnego i ronda Kaponiera – kluczowych węzłów komunikacyjnych.
- Poprawa płynności ruchu tramwajowego w centrum miasta.
- Zwiększenie przepustowości i niezawodności transportu
- Umożliwienie obsługi większej liczby pasażerów w godzinach szczytu.
- Wprowadzenie nowoczesnych tramwajów (np. Moderus Beta, Tramino) na nową trasę.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Promowanie transportu zbiorowego jako alternatywy dla samochodów
- Zmniejszenie emisji spalin i hałasu w centrum miasta.
- Zachęta do korzystania z komunikacji miejskiej poprzez wygodne połączenia i nowoczesną infrastrukturę.
- Zrównoważony rozwój infrastruktury miejskiej
- Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach WRPO 2007–2013.
- Całkowita wartość inwestycji: 126 mln zł, z czego ponad 54 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne.
- Poprawa estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej
- Nowoczesna architektura przystanku, zadaszenia i tunelu.
- Zieleń przyuliczna i uporządkowana infrastruktura drogowa w rejonie ul. Zachodniej.