BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ NA CHEŁM W GDAŃSKU, NA ODCINKU OD UL. 3-GO MAJA DO PROJEKTOWANEJ PĘTLI TRAMWAJOWEJ PRZY UL. PTASIEJ
Inwestor: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Wykonawca: Konsorcjum –ZUE S.A. – Partner
Termin realizacji: 08.08.2006 - 30.11.2007
Wartość kontraktu: 63 285 141,34 PLN
Cel projektu:
Celem przedsięwzięcia była budowa nowej, najdłuższej w Polsce trasy tramwajowej umiejscowionej na tak znacznym pochyleniu terenu wynoszącym do 5 %.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa nowej linii tramwajowej o długości 2,9 km
- Pierwsza od 30 lat nowa linia tramwajowa w Gdańsku, poprowadzona wzdłuż trasy W-Z i al. Sikorskiego.
- Największe w Polsce nachylenie torowiska tramwajowego – do 5%.
- Realizacja nowoczesnej infrastruktury torowo-trakcyjnej
- Budowa torowiska, sieci trakcyjnej, zasilania oraz urządzeń sterowania ruchem.
- Zastosowanie bezkolizyjnych rozwiązań – kładki, schody, windy przy przystankach.
- Budowa pętli tramwajowej Chełm-Witosa
- Końcowy punkt linii z możliwością rozbudowy w przyszłości.
- Przygotowanie peronów pod obsługę tramwajów o długości ponad 40 m.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa dostępności komunikacyjnej dzielnicy Chełm
- Połączenie Chełmu z centrum Gdańska w czasie ok. 19 minut.
- Obsługa nowej linii przez tramwaje NGT6, Citadis i N8C.
- Integracja z systemem transportu publicznego
- Budowa węzła autobusowo-tramwajowego z parkingiem „Park & Ride” i „Bike & Ride”.
- Zakup nowego taboru: 3 tramwaje i 28 autobusów niskopodłogowych.
- Zwiększenie przepustowości i komfortu podróży
- Częstotliwość kursowania tramwajów co 5 minut w dni robocze.
- Możliwość przewozu ponad 20 tys. pasażerów w godzinach szczytu.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji i hałasu
- Zmniejszenie udziału transportu samochodowego w dzielnicy Chełm.
- Ciche tramwaje niskopodłogowe i nowoczesna infrastruktura torowa.
- Zrównoważony rozwój transportu miejskiego
- Realizacja projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004–2006.
- Współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (50%).
- Poprawa jakości życia mieszkańców
- Skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności do usług i edukacji.
- Wzrost atrakcyjności dzielnicy Chełm jako miejsca do życia i inwestycji.