Realizacje

Infrastuktura miejska

Budowa linii tramwajowej na Chełm w Gdańsku, od ul. 3-go Maja do projektowanej pętli tramwajowej przy ul. Ptasiej

BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ NA CHEŁM W GDAŃSKU, NA ODCINKU OD UL. 3-GO MAJA DO PROJEKTOWANEJ PĘTLI TRAMWAJOWEJ PRZY UL. PTASIEJ

Inwestor: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Wykonawca: Konsorcjum –ZUE S.A. – Partner

Termin realizacji: 08.08.2006 - 30.11.2007

Wartość kontraktu: 63 285 141,34 PLN

Cel projektu:

Celem przedsięwzięcia była budowa nowej, najdłuższej w Polsce trasy tramwajowej umiejscowionej na tak znacznym pochyleniu terenu wynoszącym do 5 %.

- Cele infrastrukturalne i techniczne

  • Budowa nowej linii tramwajowej o długości 2,9 km
    • Pierwsza od 30 lat nowa linia tramwajowa w Gdańsku, poprowadzona wzdłuż trasy W-Z i al. Sikorskiego.
    • Największe w Polsce nachylenie torowiska tramwajowego – do 5%. 
  • Realizacja nowoczesnej infrastruktury torowo-trakcyjnej
    • Budowa torowiska, sieci trakcyjnej, zasilania oraz urządzeń sterowania ruchem.
    • Zastosowanie bezkolizyjnych rozwiązań – kładki, schody, windy przy przystankach. 
  • Budowa pętli tramwajowej Chełm-Witosa
    • Końcowy punkt linii z możliwością rozbudowy w przyszłości.
    • Przygotowanie peronów pod obsługę tramwajów o długości ponad 40 m. 


- Cele logistyczne i przemysłowe

  • Poprawa dostępności komunikacyjnej dzielnicy Chełm
    • Połączenie Chełmu z centrum Gdańska w czasie ok. 19 minut.
    • Obsługa nowej linii przez tramwaje NGT6, Citadis i N8C.
  • Integracja z systemem transportu publicznego
    • Budowa węzła autobusowo-tramwajowego z parkingiem „Park & Ride” i „Bike & Ride”.
    • Zakup nowego taboru: 3 tramwaje i 28 autobusów niskopodłogowych. 
  • Zwiększenie przepustowości i komfortu podróży
    • Częstotliwość kursowania tramwajów co 5 minut w dni robocze.
    • Możliwość przewozu ponad 20 tys. pasażerów w godzinach szczytu.


- Cele środowiskowe i strategiczne

  • Redukcja emisji i hałasu
    • Zmniejszenie udziału transportu samochodowego w dzielnicy Chełm.
    • Ciche tramwaje niskopodłogowe i nowoczesna infrastruktura torowa.
  • Zrównoważony rozwój transportu miejskiego
    • Realizacja projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004–2006.
    • Współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (50%).
  • Poprawa jakości życia mieszkańców
    • Skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności do usług i edukacji.
    • Wzrost atrakcyjności dzielnicy Chełm jako miejsca do życia i inwestycji. 

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd