BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ KST N-S ETAP IIA: RONDO GRZEGÓRZECKIE – MOST KOTLARSKI – UL. KLIMECKIEGO – UL. LIPSKA WRAZ Z PRZEBUDOWĄ PASA DROGOWEGO I BUDOWĄ UL. KUKLIŃSKIEGO ORAZ BUDOWA ESTAKADY W CIĄGU UL. NOWOHUCKIEJ – POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH W KRAKOWIE
Inwestor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Lider
Termin realizacji: 21.01.2010 - 30.06.2011
Wartość kontraktu: 165 939 991,47 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była budowa nowego odcinka linii tramwajowej od Ronda Grzegórzeckiego do pętli Nowy Płaszów w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, wraz budową estakady i układu drogowego.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Budowa nowej linii tramwajowej o długości 4,2 km z siedmioma przystankami, w tym pętli tramwajowej Mały Płaszów
- Budowa estakady drogowej w ciągu ul. Nowohuckiej – Powstańców Wielkopolskich o długości 117 m.
- Budowa i przebudowa infrastruktury technicznej:
- torowiska tramwajowego z siecią trakcyjną,
- podstacji prostownikowej „Szklarska” oraz rozbudowa podstacji „Grzegórzki”,
- systemów sterowania ruchem i ogrzewania zwrotnic,
- oświetlenia ulicznego i tablic informacji pasażerskiej (DIP),
- sygnalizacji świetlnej i sieci kablowych (NN, SN, teletechnicznych),
- kanalizacji deszczowej i ogólnospławnej, sieci wodociągowej i gazowej,
- ekranów akustycznych i zieleni miejskiej.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości transportu publicznego w południowo-wschodniej części Krakowa.
- Usprawnienie połączenia między dzielnicami: Grzegórzki, Zabłocie, Płaszów i Rybitwy.
- Integracja nowej trasy z istniejącą siecią tramwajową i drogami klasy G (głównej).
- Poprawa płynności ruchu drogowego dzięki estakadzie i przebudowie skrzyżowań.
- Zwiększenie niezawodności i punktualności komunikacji miejskiej poprzez wydzielenie torowiska i priorytetyzację tramwajów.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Redukcja emisji spalin i hałasu poprzez zwiększenie udziału transportu szynowego.
- Zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego jako alternatywy dla samochodów osobowych.
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców południowych dzielnic Krakowa.
- Wspieranie polityki zrównoważonego rozwoju miasta i realizacja celów UE w zakresie mobilności miejskiej.
- Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego dzięki nowej infrastrukturze i lepszej organizacji ruchu.