ZAPROJEKTOWANIE I WYKONANIE ROBÓT DLA ZADANIA NR 1 PN.: „PRACE NA ODCINKU LINII KOLEJOWEJ NR 99 CHABÓWKA - ZAKOPANE” ORAZ DLA ZADANIA NR 2 PN.: „BUDOWA ŁĄCZNICY W CHABÓWCE W CIĄGU LINII KOLEJOWYCH NR 98 SUCHA BESKIDZKA – CHABÓWKA I NR 99 CHABÓWKA - ZAKOPANE”.
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 19.03.2018 - 31.12.2023
Wartość kontraktu: 406 000 000,00 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane:
- Wymiana ponad 44 km torów.
- Przebudowa 107 obiektów inżynieryjnych, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów.
- Modernizacja 12 stacji i przystanków (m.in. Nowy Targ, Zakopane, Poronin, Raba Wyżna).
- Budowa nowego przystanku w Chabówce.
- Przebudowa kładki dla pieszych w Nowym Targu.
- Budowa łącznicy kolejowej w Chabówce:
- Nowy odcinek torów o długości ok. 600 m.
- Przebudowa układu kolejowego i drogowego w rejonie Chabówki.
- Umożliwienie jazdy bez zmiany kierunku pociągu.
- Modernizacja systemów SRK i teletechniki:
- Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Instalacja systemów informacji pasażerskiej na peronach.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Skrócenie czasu przejazdu:
- Redukcja czasu podróży z Chabówki do Zakopanego o ok. 30 minut.
- Całkowite skrócenie trasy Kraków – Zakopane o ok. 1 godz. 15 min dzięki łącznicom w Krakowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce.
- Zwiększenie przepustowości i płynności ruchu:
- Eliminacja konieczności zmiany czoła pociągu w Chabówce.
- Usprawnienie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.
- Poprawa dostępności transportowej regionu Podhala:
- Lepsze skomunikowanie Zakopanego z Krakowem i Warszawą.
- Wzrost atrakcyjności kolei jako alternatywy dla transportu drogowego.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Zwiększenie bezpieczeństwa:
- Modernizacja 62 przejazdów kolejowo-drogowych.
- Instalacja dodatkowych urządzeń zabezpieczających na 23 przejazdach (m.in. w Chabówce, Rabie Wyżnej, Zakopanem).
- Poprawa dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością:
- Przystanki i stacje dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Nowe wiaty, ławki, oświetlenie i oznakowanie.
- Realizacja celów Krajowego Programu Kolejowego (KPK):
- Wspieranie zrównoważonego transportu.
- Rozwój nowoczesnej, bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej.
- Wzmocnienie spójności komunikacyjnej regionów Polski.
- Cele społeczne
- Poprawa jakości życia mieszkańców regionu Podhala
- Ułatwienie codziennych dojazdów do pracy, szkół i placówek zdrowia.
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla osób starszych i rodzin z dziećmi.
- Zmniejszenie wykluczenia transportowego w mniejszych miejscowościach.
- Wzrost atrakcyjności turystycznej regionu
- Ułatwienie dojazdu do Zakopanego i okolicznych miejscowości turystycznych.
- Zwiększenie liczby turystów korzystających z transportu publicznego zamiast samochodów, co przekłada się na mniejsze zatłoczenie i niższy poziom emisji.
- Integracja społeczna i regionalna
- Lepsze połączenie komunikacyjne między Małopolską a innymi regionami Polski.
- Wzmocnienie więzi społecznych poprzez łatwiejszy dostęp do wydarzeń kulturalnych i sportowych.
- Edukacja i świadomość ekologiczna
- Promowanie kolei jako ekologicznego środka transportu.
- Wzrost świadomości społecznej na temat zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
- Bezpieczeństwo i komfort podróży
- Nowoczesne perony, oświetlenie, monitoring i systemy informacji pasażerskiej zwiększają poczucie bezpieczeństwa.
- Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością.