PRZEBUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ OD PĘTLI KAMIENNA DO PĘTLI KROWODRZA GÓRKA I PRZYSTOSOWANIE DO PARAMETRÓW KRAKOWSKIEGO SZYBKIEGO TRAMWAJU WRAZ Z BUDOWĄ DWORCA AUTOBUSOWEGO PRZY PĘTLI TRAMWAJOWEJ KROWODRZA GÓRKA
Inwestor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
Wykonawca: Konsorcjum – ZUE S.A. – Partner
Termin realizacji: 24.08.2006 - 16.09.2007
Wartość kontraktu: 27 386 541,70 PLN
Cel kontraktu:
Celem przedsięwzięcia była modernizacja linii tramwajowej na odcinku od pętli Kamienna do os. Krowodrza Górka polegająca na dostosowaniu linii do parametrów Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Modernizacja torowiska tramwajowego
- Przebudowa istniejącej linii tramwajowej na odcinku Kamienna – Krowodrza Górka.
- Dostosowanie geometrii torów i nawierzchni do parametrów Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST), umożliwiających wyższe prędkości i płynniejszy ruch.
- Budowa nowoczesnego dworca autobusowego
- Integracja pętli tramwajowej z terminalem autobusowym przy Krowodrzy Górce.
- Zapewnienie infrastruktury przesiadkowej: perony, zadaszenia, systemy informacji pasażerskiej.
- Poprawa infrastruktury technicznej
- Modernizacja sieci trakcyjnej, odwodnienia, oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
- Budowa nowej podstacji trakcyjnej i systemów zasilania.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Zwiększenie przepustowości i niezawodności
- Umożliwienie obsługi większej liczby kursów tramwajowych i autobusowych.
- Zmniejszenie liczby awarii i zakłóceń w ruchu dzięki nowej infrastrukturze.
- Integracja z systemem transportu publicznego
- Ułatwienie przesiadek między tramwajami i autobusami w północnej części Krakowa.
- Obsługa linii tramwajowych 12, 19 i 34 oraz wielu linii autobusowych miejskich i aglomeracyjnych.
- Przygotowanie pod dalszy rozwój sieci KST
- Stworzenie węzła przesiadkowego umożliwiającego przyszłą rozbudowę linii w kierunku Górki Narodowej i Azorów.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Promowanie transportu zbiorowego
- Zwiększenie udziału komunikacji miejskiej w podróżach mieszkańców.
- Odciążenie ulicy Długiej i centrum Krakowa z ruchu tramwajowego. [malopolska.pl]
- Redukcja emisji i hałasu
- Zastosowanie technologii tłumiących drgania i hałas w torowisku.
- Zmniejszenie emisji spalin dzięki lepszej dostępności do transportu publicznego.
- Zrównoważony rozwój miasta
- Projekt współfinansowany z funduszy europejskich w ramach ZPORR 2004–2006.
- Wpisanie inwestycji w strategię rozwoju zrównoważonego transportu w Krakowie.