Realizacje

Infrastuktura miejska

Przebudowa torowiska w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej, na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka

Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej, na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka

Inwestor: Tramwaje Śląskie SA

Wykonawca: ZUE S.A.

Termin realizacji: 11.10.2021 - 23.11.2023

Wartość kontraktu: 28 540 158,70 PLN

Inwestycja otrzymała Nagrodę I Stopnia w Konkursie PZITB "Budowa Roku 2024"

Cele Kontraktu:


- Cele infrastrukturalne i techniczne

  • Przebudowa torowiska tramwajowego o długości ok. 2,6 km, w technologii klasycznej i bezpodsypkowej, z nową podbudową, smarownicami, napędami i regulacją toru.
  • Modernizacja sieci trakcyjnej – montaż słupów trakcyjnych i trakcyjno-oświetleniowych, sieci płaskiej i łańcuchowej, osprzętu, kabli trakcyjnych i sterowniczych.
  • Budowa nowych przystanków tramwajowych („Reden”, „Gołonóg Damel”, „Gołonóg Centrum”) oraz zintegrowanego przystanku tramwajowo-autobusowego „Gołonóg Manhattan”.
  • Przebudowa przejazdów torowo-drogowych, peronów, przejść dla pieszych i infrastruktury towarzyszącej.
  • Rozbiórka i przebudowa przejść podziemnych oraz kładek w rejonie Huty Bankowej i CH Pogoria.


- Cele logistyczne i przemysłowe

  • Usprawnienie komunikacji miejskiej – poprawa płynności i punktualności tramwajów w głównym ciągu komunikacyjnym miasta.
  • Integracja transportu publicznego – wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, lepsze skomunikowanie z centrum przesiadkowym.
  • Poprawa organizacji ruchu drogowego – budowa ronda turbinowego (Piłsudskiego–Morcinka), przebudowa skrzyżowań i zjazdów.
  • Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców dzielnic Reden, Gołonóg i Śródmieścia.


- Cele środowiskowe

  • Promowanie zielonej mobilności – budowa ścieżki rowerowej wzdłuż torowiska, nowe ciągi pieszo-rowerowe i zieleńce.
  • Zmniejszenie emisji hałasu i drgań – nowoczesna technologia torowa, smarownice, wkładki gumowe w szynach.
  • Poprawa efektywności energetycznej – nowa sieć trakcyjna, oświetlenie LED.
  • Zachowanie i uporządkowanie zieleni miejskiej – nasadzenia i rewitalizacja terenów wzdłuż torowiska.


- Cele strategiczne

  • Realizacja celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego.
  • Wzmocnienie roli tramwaju jako podstawowego środka transportu w Dąbrowie Górniczej.
  • Rewitalizacja głównej osi komunikacyjnej miasta – od granicy z Będzinem do ul. Kasprzaka.
  • Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i mieszkaniowej obszarów objętych przebudową.
  • Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez lepszy dostęp do transportu, estetykę przestrzeni i bezpieczeństwo.


- Cele społeczne

  • Poprawa dostępności komunikacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodzin z dziećmi – dzięki nowym przystankom, bezpiecznym przejściom i zintegrowanym węzłom przesiadkowym.
  • Zwiększenie komfortu podróży – nowoczesne torowisko, cichsze tramwaje, lepsza punktualność i estetyka przestrzeni publicznej.
  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa – przebudowa przejść podziemnych, nowe oświetlenie, uporządkowana infrastruktura drogowa i tramwajowa.
  • Zachęcanie do korzystania z transportu publicznego jako wygodnej, ekologicznej i dostępnej alternatywy dla samochodu.
  • Wzmocnienie integracji społecznej – lepsze połączenia komunikacyjne między dzielnicami Reden, Gołonóg i Śródmieściem.
  • Estetyzacja przestrzeni miejskiej – nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zieleńce i elementy małej architektury poprawiające jakość życia mieszkańców.
  • Wzrost poczucia lokalnej tożsamości – inwestycja jako część rewitalizacji głównej osi komunikacyjnej miasta, łączącej historię przemysłową z nowoczesnym rozwojem.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd