Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do al. Róż - zadanie nr 2.5 w ramach realizacji projektu pn.: „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej.
Inwestor: Tramwaje Śląskie S.A.
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 10.03.2022 - 23.11.2023
Wartość kontraktu: 37 945 743,36 PLN
Inwestycja otrzymała Nagrodę I Stopnia w Konkursie PZITB "Budowa Roku 2024"
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Przebudowa torowiska tramwajowego o długości ok. 4,6 km (łącznie ok. 10 km toru pojedynczego), w technologii klasycznej i bezpodsypkowej. [grupazue.pl]
- Modernizacja sieci trakcyjnej oraz remont podstacji trakcyjnej „Szopena”.
- Budowa zintegrowanych zespołów przystankowych tramwajowo-autobusowych, w tym przystanku „Gołonóg Manhattan”.
- Przebudowa przejść podziemnych i kładek, w tym rozbiórka konstrukcji przejść podziemnych i kładek nad drogą wojewódzką.
- Przebudowa infrastruktury technicznej: kanalizacja deszczowa, sieci elektroenergetyczne NN i SN, sieci gazowe, oświetlenie drogowe, monitoring miejski, kanały technologiczne.
2. Cele logistyczne i przemysłowe
- Usprawnienie komunikacji miejskiej – poprawa płynności i punktualności tramwajów w głównym ciągu komunikacyjnym miasta.
- Integracja transportu publicznego – wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, lepsze skomunikowanie z centrum przesiadkowym.
- Przebudowa skrzyżowań na ronda turbinowe, co poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu.
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców dzielnic Reden, Gołonóg i Śródmieścia.
3. Cele środowiskowe
- Promowanie zielonej mobilności – budowa 8,7 km ścieżek rowerowych, chodników, ciągów pieszo-rowerowych i zieleńców. [grupazue.pl]
- Zmniejszenie emisji hałasu i drgań – zastosowanie nowoczesnych technologii torowych i wkładek gumowych.
- Poprawa efektywności energetycznej – nowa sieć trakcyjna, energooszczędne oświetlenie LED.
- Ograniczenie emisji spalin poprzez rozwój transportu zbiorowego i infrastruktury rowerowej.
4. Cele strategiczne
- Realizacja celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego.
- Rewitalizacja głównej osi komunikacyjnej miasta – od granicy z Będzinem do al. Róż.
- Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i mieszkaniowej obszarów objętych przebudową.
- Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez lepszy dostęp do transportu, estetykę przestrzeni i bezpieczeństwo.
- Wzmocnienie roli tramwaju jako podstawowego środka transportu w Dąbrowie Górniczej.