Realizacje

Infrastuktura miejska

Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do al. Róż

Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do al. Róż - zadanie nr 2.5 w ramach realizacji projektu pn.: „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej.

Inwestor: Tramwaje Śląskie S.A.

Wykonawca: ZUE S.A.

Termin realizacji: 10.03.2022 - 23.11.2023

Wartość kontraktu: 37 945 743,36 PLN

Inwestycja otrzymała Nagrodę I Stopnia w Konkursie PZITB "Budowa Roku 2024"

Cele kontraktu:


- Cele infrastrukturalne i techniczne

  • Przebudowa torowiska tramwajowego o długości ok. 4,6 km (łącznie ok. 10 km toru pojedynczego), w technologii klasycznej i bezpodsypkowej. [grupazue.pl]
  • Modernizacja sieci trakcyjnej oraz remont podstacji trakcyjnej „Szopena”.
  • Budowa zintegrowanych zespołów przystankowych tramwajowo-autobusowych, w tym przystanku „Gołonóg Manhattan”.
  • Przebudowa przejść podziemnych i kładek, w tym rozbiórka konstrukcji przejść podziemnych i kładek nad drogą wojewódzką.
  • Przebudowa infrastruktury technicznej: kanalizacja deszczowa, sieci elektroenergetyczne NN i SN, sieci gazowe, oświetlenie drogowe, monitoring miejski, kanały technologiczne.


2. Cele logistyczne i przemysłowe

  • Usprawnienie komunikacji miejskiej – poprawa płynności i punktualności tramwajów w głównym ciągu komunikacyjnym miasta.
  • Integracja transportu publicznego – wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe, lepsze skomunikowanie z centrum przesiadkowym.
  • Przebudowa skrzyżowań na ronda turbinowe, co poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu.
  • Zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców dzielnic Reden, Gołonóg i Śródmieścia.


3. Cele środowiskowe

  • Promowanie zielonej mobilności – budowa 8,7 km ścieżek rowerowych, chodników, ciągów pieszo-rowerowych i zieleńców. [grupazue.pl]
  • Zmniejszenie emisji hałasu i drgań – zastosowanie nowoczesnych technologii torowych i wkładek gumowych.
  • Poprawa efektywności energetycznej – nowa sieć trakcyjna, energooszczędne oświetlenie LED.
  • Ograniczenie emisji spalin poprzez rozwój transportu zbiorowego i infrastruktury rowerowej.


4. Cele strategiczne

  • Realizacja celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 – rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego.
  • Rewitalizacja głównej osi komunikacyjnej miasta – od granicy z Będzinem do al. Róż.
  • Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i mieszkaniowej obszarów objętych przebudową.
  • Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez lepszy dostęp do transportu, estetykę przestrzeni i bezpieczeństwo.
  • Wzmocnienie roli tramwaju jako podstawowego środka transportu w Dąbrowie Górniczej.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb.
Napisz Dojazd