PRZEBUDOWA TOROWISKA Z TRAKCJĄ W UL.: NABRZEŻE WIELECKIE, NOWA, DWORCOWA, KOLUMBA, CHMIELEWSKIEGO, SMOLAŃSKA, AL. POWSTAŃCÓW WLKP. Z ROZBUDOWĄ PĘTLI POMORZANY W SZCZECINIE
Inwestor: Gminą Miasta Szczecin, Szczecińską Energetyką Cieplną Sp. z o. o. oraz Zakładem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie
Wykonawca: ZUE S.A.
Termin realizacji: 16.11.2021 - 06.11.2023
Wartość kontraktu: 261 953 390,22 PLN
Cele kontraktu:
- Cele infrastrukturalne i techniczne
- Kompleksowa modernizacja torowisk tramwajowych
- Przebudowa ponad 12 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną.
- Wymiana nawierzchni jezdni, chodników, przystanków i infrastruktury podziemnej (wodociągi, kanalizacja, gazociągi).
- Rozbudowa pętli Pomorzany
- Zwiększenie liczby torów z 3 do 5.
- Budowa peronów o długości 100 m dla każdej linii.
- Nowe zaplecze socjalne dla motorniczych i kierowców.
- Modernizacja podstacji trakcyjnych
- Remont podstacji Kolumba i Kaszubska.
- Budowa nowej podstacji Chmielewskiego.
- Cele logistyczne i przemysłowe
- Poprawa płynności i niezawodności komunikacji miejskiej
- Usprawnienie organizacji ruchu tramwajowego, zwłaszcza w rejonie Pomorzan.
- Zwiększenie przepustowości pętli i skrócenie czasu postoju tramwajów.
- Integracja z innymi środkami transportu
- Budowa parkingu przesiadkowego na 132 miejsca (w tym dla osób z niepełnosprawnościami).
- Ułatwienie przesiadek między tramwajami, autobusami i transportem indywidualnym.
- Wsparcie dla lokalnej gospodarki
- Ułatwienie dostępu do obszarów handlowych i usługowych.
- Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej południowej części Szczecina.
- Cele środowiskowe i strategiczne
- Promowanie niskoemisyjnego transportu
- Zwiększenie udziału tramwajów w komunikacji miejskiej.
- Redukcja emisji CO₂ i hałasu dzięki nowoczesnym torowiskom i taborowi.
- Poprawa jakości życia mieszkańców
- Zmniejszenie uciążliwości związanych z ruchem samochodowym.
- Lepsze warunki dla pieszych i rowerzystów.
- Realizacja celów polityki miejskiej i unijnej
- Projekt współfinansowany z funduszy UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Wpisanie się w strategię rozwoju zrównoważonego transportu w Szczecinie.
- Cele społeczne
- Zwiększenie dostępności komunikacyjnej
- Ułatwienie dojazdu do centrum miasta, placówek edukacyjnych i zdrowotnych.
- Dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
- Poprawa komfortu podróży
- Nowoczesne perony, lepsze warunki oczekiwania, wyższy standard obsługi pasażera.
- Cichsze i bardziej stabilne przejazdy tramwajowe.
- Zaangażowanie społeczności lokalnej
- Konsultacje społeczne w sprawie rozbudowy pętli i reorganizacji ruchu.
- Rekompensaty dla użytkowników ogródków działkowych przejętych pod inwestycję.